مجلس ایران دات كام
بیگی نژاد :

فعال شدن دیپلماسی انرژی

فعال شدن دیپلماسی انرژی

به گزارش مجلس ایران دات کام، عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم فعال شده و فروش نفت همراه با وارد کردن پول آن به کشور بوده است.



هادی بیگی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این که دیپلماسی انرژی دولت در خلال این مدت به خوبی فعال گشته است، عنوان کرد: دولت سیزدهم کشورهای خارجی را منحصر به آمریکا یا چند کشور اروپایی نمی داند و به کشورهای منطقه و حاشیه خودمان که دارای منابع نفتی هستند، توجه زیادی دارد. در ابتدا دولت آغاز به ارتباط با کشورهایی مانند آمریکای لاتین و ونزوئلا کرد و وزارت نفت هم به دنبال دولت این ارتباط را گسترش داد.
وی در مورد رکورد زدن صادرات نفت خام و عواملی که سبب به وجود آمدن این مورد شده است، اظهار داشت: وزارت نفت مدام به دنبال راه های ابتکاری بوده تا بتواند صادرات نفت را افزایش دهد و نتیجه این تلاش ها سبب شد که رکورد صادرات نفت ایران بشکند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مبحث بعدی اینست که این کشورها تصور می کردند ما آنها را قبول نداریم و به رسمیت نمی شناسیم و بنابراین با آنها ارتباط برقرار نمی نماییم، اما در دولت فعلی شرایط تغییر نمود و ایران با کشورهایی مانند ونزوئلا، عربستان و قطر رایزنی و ارتباطات خوبی را برقرار کرد.
بیگی نژاد با اشاره به اینکه در این زمان ترکمنستان، عراق سوریه و عمان هم از جانب دولت ایران مورد توجه قرار گرفتند و هیچ کشوری احساس دوری با ایران نکرد، اضافه کرد: این کشورها به ایران اعتماد کرده و با ایران ارتباط برقرار کردند. تمام این مسائل سبب شد دولت بتواند نفت را به میزان زیاد و مانند دورانی که تحریمی ضد ایران وضع نبود، به فروش برساند.
وی ضمن اشاره به این که این فروش نفت همراه با وارد کردن پول آن به کشور بوده است، افزود: در شرایطی قرار داریم که فروش نفت ما نسبت به گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده و در این شرایط کار در راه پیشرفت قرار دارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان نمود: صادرات خدمات فنی مهندسی که صادرات علم ماست، به کشورهای مختلف در زمینه پالایشگاه داری مثل ونزوئلا درحال وقوع است. این اقدام ایران جزو خدمات بزرگی است که سبب می شود کشور از این شرایط سخت بیرون برود و این اقدامات تاثیر به سزایی در گسترش حجم صادرات نفت داشته است.
وی عنوان کرد: هم اکنون آرامش اقتصادی و رونق تولید را برای ۶ ماهه دوم سال پیشبینی می نماییم. این که ما در ارتباط با ونزوئلا مبادرت به صادرات علم کرده ایم، خیلی اقدام بزرگی است. ایران یک کشور پالایشگاه ساز است و حتی پالایشگاه های داخلی ما هر کدام پشتیبان یک پالایشگاه خارجی هستند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم دیگر ارتباط با کشور ونزوئلا و ایجاد پالایشگاه های فراسرزمینی است که ایران نفت خویش را به این پالایشگاه ها صادر کرده، سهامدار این شرکت ها شده، محصولات شرکتهای دانش بنیان را در این پالایشگاه ها مورد استفاده قرار داده است. ارتباط با ونزوئلا سبب شده ارتباط ما با کشورهای آمریکای لاتین توسعه پیدا کند و همین مساله هم به رکوردشکنی ایران در زمینه صادرات نفت کمک کرده است. تاثیر ارتباط با ونزوئلا در رکوردشکنی صادرات نفت مناسب بوده و زمینه توسعه ارتباطات را فراهم نموده است.



منبع:

1402/04/10
10:34:21
0.0 از 5
3306
تگهای خبر: اقتصاد , خدمات , دولت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳