مجلس ایران دات كام
روایت مهر؛

بازی ناكام تحقیق و تفحص مجلس دهم

بازی ناكام تحقیق و تفحص مجلس دهم

به گزارش مجلس ایران دات كام مجلس دهم، كارنامه قابل قبولی در زمینه استفاده از ابزار نظارتی تحقیق و تفحص از خود به جا نگذاشت و می توان گفت مبارزه با فساد در این دوره از پارلمان كنار گذاشته شد.



خبرگزاری مهر، گروه سیاست-زهرا علیدادی؛ تحقیق و تفحص، یكی از ابزارهای مهم نظارتی مجلس شورای اسلامی است، بگونه ای كه رهبر معظم انقلاب یك هفته بعد از آغاز به كار مجلس دهم و در دیدار نمایندگان با ایشان فرمودند: «اعتقاد بنده این است و همیشه عقیده ام در همه دولت ها این بوده كه مجلس باید با دولت همكاری كند؛ امّا این همكاری به معنای گذشت از حقوق مجلس نیست؛ بایستی حقّتان را استیفا كنید؛ تحقیق كنید، تفحّص كنید، مؤاخذه كنید كه چرا نشد، چرا كم شد، چرا جور دیگر شد. این یك فرصت بسیار مهمّی است؛ این را قدر بدانید.»
نمایندگان مجلس دهم هم در ابتدای كار خود و به بیان دقیق تر در ۶ ماه نخست شروع به كار این مجلس، چند تحقیق و تفحص همچون تحقیق و تفحص از عملكرد صندوق ذخیره فرهنگیان، تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده های حقوقی مربوط به دولت و ملت ایران در ارتباط با آمریكا، تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین كارت در حوزه مسؤلان و مدیران ارشد و تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق كالا و بررسی سیاست های دولت در مقابله با قاچاق را كلید زدند.
مطرح شدن چند تحقیق و تفحص مهم در ابتدای مجلس دهم، این تصور را ایجاد می كرد كه نمایندگان در این دوره بنا دارند كه بُعد نظارتی مجلس را تحكیم بخشند اما رفته رفته ورق برگشت چون كه از نتیجه خیلی از تحقیق و تفحص های مجلس خبری نشد و زمانی كه سراغ اعضای هیئت های تحقیق و تفحص می رویم و از نتایج كارشان جویا می شویم، می گویند كه در میانه راه از ادامه كار منصرف شدیم و یا آنكه نتوانستیم مستندات كافی را به دست آوریم!
مسعود پزشكیان، نایب رییس مجلس درباره علت به سرانجام نرسیدن نتایج تحقیق و تفحص ها، می گوید: زمانی به جهت اینكه شعاری داده باشیم، طرح تحقیق و تفحص از موضوعی را راه می اندازیم، همانطور كه ۲۰۰ تحقیق و تفحص را تا امروز انجام داده ایم اما نتیجه اش چه شد؟ باید به سمت كاری برویم كه انتهای آن منتج به نتیجه شود و بدانیم با این اقدام می توانیم از یك رویه نادرست جلوگیری نماییم.
همچنین اكبر رنجبرزاده، مسئول تحقیق و تفحص های هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در اینباره اظهار داشت: «به دلیل شبهاتی كه درباره عملكرد دستگاه های اجرایی وجود دارد، تعداد تحقیق و تفحص ها بسیار زیاد است اما معمولاً فقط ۱۰ درصد آنها به نتیجه می رسد.»
تحقیق و تفحص های تكراری
نگاهی به عناوین تحقیق و تفحص های ادوار مختلف مجلس، نشان دهنده تكرار بعضی از تحقیق و تفحص ها در مجالس بعدی است. برای مثال، وكلای ملت تابحال در هفت دوره مجلس، خواهان تحقیق و تفحص از عملكرد نظام بانكی كشور، عملكرد وزارت آموزش و پرورش، عملكرد واردات و صادرات كالاها و اقلام استراتژیك و تنظیم بازار و عملكرد شهرداری تهران شده اند.
همچنین نمایندگان در پنج دوره مجلس شورای اسلامی، عملكرد وزارت جهاد كشاورزی، عملكرد حوزه مسكن، شهرسازی و ترابری و همچنین معاونت ها و سازمان های تابعه ریاست جمهوری را مورد بازرسی و تفحص قرار داده اند.

علاوه بر این، تحقیق و تفحص از عملكرد صنایع خودروسازی كشور، بانك مركزی، سازمان تأمین اجتماعی، شركت های زیرمجموعه وزارت نفت، جمعیت هلال احمر، سازمان میراث فرهنگی و صندوق بازنشستگی كشوری از موضوعات پرتكرار در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی است.
در اینجا می توان اظهار داشت كه با توجه به این كه هر تحقیق و تفحص در مجلس زمان بر است و هزینه زیادی دارد، نباید نمایندگان به راحتی از ادامه كندوكاو در عملكرد دستگاه هایی كه شائبه هایی درباره آنان وجود دارد، چشم پوشی كنند و سبب شوند كه در مجلس های بعدی، زمان و هزینه مجددی به مجلس تحمیل شود.
یك نكته ویژه درباره مجلس دهم در این حوزه نسبت به مجالس قبلی، این است كه علاوه بر اینكه از گزارش نهایی خیلی از تحقیق و تفحص های این دوره هنوز خبری نیست، بلكه محدود گزارش هایی هم كه آماده شده، تابحال به علل نامشخص در مجلس قرائت نشده است، به صورتی كه بعضی از نمایندگان در تذكرات خود از هیئت رئیسه گله می كنند و می گویند كه مدت مدیدی است كه گزارش نهایی تحقیق و تفحص خویش را عرضه كرده اند، اما این موضوعات در نوبت بررسی صحن علنی قرار نمی گیرد.
با همه این تفاسیر، به نتیجه نرسیدن اغلب تحقیق و تفحص ها در مجلس دهم و همینطور قرائت نشدن آنها در صحن علنی مجلس، این شائبه را به اذهان عمومی متبادر می كند كه این مجلس، توجه خاصی به جستجوی لایه های پنهان موجود در بعضی از دستگاه ها و احیاناً مبارزه با مفاسد آنان ندارد.


1398/11/16
13:46:33
5.0 از 5
10041
تگهای خبر: پرونده , پیگیری , دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴