مجلس ایران دات كام
مركز پژوهش های مجلس منتشر كرد؛

جزییات طرح اروپا و آمریكا برای وادار كردن ایران به عقب نشینی

جزییات طرح اروپا و آمریكا برای وادار كردن ایران به عقب نشینی

مجلس ایران دات کام: مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی جزییات تلاش آمریکا و اروپا برای وادار کردن تیم مذاکره کننده بر عقب نشینی از سیاست حرف قطعی را تشریح نمود.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از مهر، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی دور اول مذاکرات برجامی وین را مورد بررسی قرار داد و آنرا شروع کارزار برای تعدیل موضع ایران اعلام نمود.
در این گزارش آمده است؛ ارزیابی نشست وین نشان داده است آمریکا و اروپا در حال طراحی و پیاده سازی روندی هستند که باوجود تاکید مقام معظم رهبری در خصوص عدم تخطی از سیاست حرف قطعی، تیم مذاکره کننده ایران را وادار به عقب نشینی کنند. بر طبق این طراحی، بازگشت همزمان و موازی دو طرف جایگزین بازگشت اول آمریکا به برجام می شود؛ ایران بجای رفع همه تحریم ها به رفع قسمتی از تحریم ها رضایت بدهد و در نهایت، راستی آزمایی واقعی تبدیل به مجموعه اقدامات نمادین و صوری در یک بازه زمانی کوتاه مدت شود.
برآوردی در بین کشورهای غربی درحال شکل گیری است که ایران به صورتی بازگشت همزمان به برجام و راستی آزمایی صوری را پذیرفته و الان باید ایران را برای پذیرش رفع قسمتی از تحریم ها تحت فشار سیاسی و رسانه ای قرار داد. از دید آمریکا، ایران باید به تمام اقدامات خود عمل نماید و در ازای آن به اجرای حداقلی تعهدات آمریکا راضی شود.
این گزارش تاکید دارد؛ انتخابات ریاست جمهوری ایران و ضرب الاجل توافق موقت میان ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خردادماه سالجاری، توجیه درستی برای تعجیل در مذاکرات نیست. گذشت زمان نباید عاملی برای تحت فشار قرار دادن ایران برای تخطی از سیاست حرف قطعی باشد. نزدیک ساختن مواضع به یکدیگر نباید به مفهوم عقب نشینی ایران از سیاست حرف قطعی درباره تحریم ها یا پذیرش یک چاره بینابین باشد.

سیاست حرف قطعی جمهوری اسلامی ایران قابل چانه زنی نیست و هیچ توجیهی نمی تواند موجب تعدیل در ارکان این سیاست شود.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.


منبع:

1400/01/23
10:43:43
0.0 از 5
4067
تگهای خبر: انتخابات , رهبری , طرح , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱