مجلس ایران دات كام

انتقاد قالیباف از سوء مدیریت در بازار بورس

انتقاد قالیباف از سوء مدیریت در بازار بورس

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه مجلس وظیفه خود می داند که از مردم، سهامداران و افرادی که به بورس اعتماد کردند، حمایت کند، اظهار داشت: بی اعتمادی خسران بزرگی است و اگر هم اکنون به مردم بگوییم که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنید، با چه انگیزه ای به این سمت حرکت کنند؟


به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، به نقل از خانه ملت، نشست امروز (سه شنبه 30 دی ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس و مدیران ارشد سازمان بورس و نمایندگان بمنظور بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه انجام شد.
قالیباف در این جلسه اظهار داشت: از شروع شکل گیری مجلس یازدهم موضوعات اقتصادی از اولویت های مجلس بود و اولویت من نیز بعنوان خدمتگذار نمایندگان موضوعات اقتصادی بود؛ دو موضوع همیشه در دستور کار ما قرار داشت؛ نخست سند مالی بودجه با رویکرد اصلاح ساختار آن و دوم بازار سرمایه به سبب اهمیت آن و نقشی که بر سایر بازارها و زندگی مردم دارد.
وی افزود: همانگونه که کسری بودجه بزرگترین چالش سند بودجه بوده و باید حل شود، در حوزه سرمایه گذاری که هم اکنون سرمایه گذاری قابل توجهی هم نداریم، باید از ظرفیت بازار سرمایه و بورس استفاده نمائیم.

هر چه که وزارت اقتصاد درباره بورس از مجلس درخواست نمود، انجام دادیم اما این بازار گرفتار سوء مدیریت است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه شخصاً وضعیت بورس را به صورت مداوم دنبال می کنم، افزود: همیشه در خدمت وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده ایم تا هر مشکلی که در حوزه بورس وجود داشت، حل و فصل شود.
قالیباف با اشاره به برگزاری نشست های مکرر در حوزه بورس تصریح کرد: هر چه که وزارت اقتصاد درباره این بازار از مجلس درخواست نمود، آنرا انجام دادیم. حتی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکتها از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از زمان اعلام وصول تا تصویب و ابلاغ آن حدود 25 روز طول کشید، یعنی از شورای عالی اقتصادی نیز زودتر مسیر طی شد.
وی با اشاره به اینکه 40 روز پیش به وزیر اقتصاد گفتم بازار سرمایه گرفتار سوءمدیریت است و باید اصلاح گردد، اما این بازار همچنان گرفتار همان لطمه است، به اختیارات واگذار شده به شورای عالی بورس اشاره و اشاره کرد: هر اختیاری که خواستند، داده شد، از اعمال مدیریت و نظارت تا اختیار درباره سهام های حقوقی.
وی با اعلان اینکه هم اکنون وزیر اقتصاد هر ابزاری که برای مدیریت و اداره بازار بورس نیاز داشته باشد، در اختیار دارد، افزود: شرایط کنونی بورس نشان دهنده نارسایی مدیریتی در این عرصه و سوءمدیریت است.
قالیباف اشاره کرد: دولت، ستاد اقتصادی دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بورس در مقابل بازار سرمایه مسئول هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه بر طبق مصوبات شورای عالی بورس، اختیارات بسیاری برای اداره این بازار داده شده، به آنچه از خردادماه تا مردادماه سال جاری اتفاق افتاد، اشاره و بیان کرد: شاخص بورس از 2 میلیون واحد عبور کرده بود، هم اکنون به یک میلیون رسیده است، نوسان یک میلیونی شاخص بورس نشان دهنده ضعف در مدیریت بازار سرمایه است.
وی با اعلان اینکه چطور ممکنست وقتی قیمت ارز بالا می رود بازار سرمایه گرفتار لطمه شود و وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می کند هم این لطمه وجود داشته باشد؟ افزود: تحلیل درباره سهام فروخته شده توسط شرکت های حقوقی و زمان ارائه این سهام بیان کننده وجود ایراد و اشکال در این حوزه می باشد که باید برطرف شود.
قالیباف با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید قوام و ثبات داشته باشد، افزود: در صورت وجود ایراد و اشکال در بازار سرمایه، این مشکل به سایر بخش ها نیز سرایت می کند و سبب ایجاد خسارت در حوزه های اقتصادی می شود. از طرف دیگر اعتماد مردم را از بین می برد.
دولت و رئیس جمهور رسماً از مردم دعوت کرده و اطمینان دادند که در بورس سرمایه گذاری کنید
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اعلان اینکه دولت و رئیس جمهور رسماً از مردم دعوت کرده و اطمینان دادند که در بورس سرمایه گذاری کنید و گفتند که دولت در کنار مردم است، اشاره کرد: مردم باید در وضعیت کنونی احساس کنند که ما هستیم، منظور این نیست که منطق اقتصادی بورس را عوض نماییم، اما فراز و نشیب یک میلیون واحدی قابل قبول نیست، فراز و نشیب مدلول داری که در آن عده خاص یا برخی شرکت های حقوقی از آن منفعت بردند، اصلا قابل قبول نیست.
وی با اعلان اینکه مجلس وظیفه خود می داند که از مردم، سهامداران و افرادی که به بورس اعتماد کردند، حمایت کند، اظهار داشت: بی اعتمادی خسران بزرگی است و اگر هم اکنون به مردم بگوییم که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنید، با چه انگیزه ای به این سمت حرکت کنند؟
قالیباف اظهار نمود: کمیسیون اقتصادی موضوع بورس را مورد بررسی قرار داده و گزارش مربوطه را به هیات رئیسه ارجاع دهند تا در صحن علنی قرائت شود، هر چند این مساله در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
با توجه اختیارات گسترده مسئولان بورسی، برخورد نکردن با متخلفان حقیقی و حقوقی قابل پذیرش نیست
رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: اطمینان دارم بورس را می توان بهتر از شرایط کنونی اداره کرد، به شکلی که رشد متناسب داشته باشد. تحقق این مهم در گرو اصلاح برخی موضوعات است.
وی با اعلان اینکه باید آرامش را به بازار بورس بازگردانیم، اظهار داشت: نمی توان بورس را با بگیر و ببند سامان داد و مشکلات را حل کرد، اما از آنجائیکه به مسئولان بورسی اختیار بسیاری داده شده، عدم برخورد با متخلفان حقیقی و حقوقی قابل پذیرش نمی باشد.
قالیباف با اعلان اینکه ستاد اقتصادی دولت باید اقدامات لازم برای ساماندهی بورس را انجام دهد، اشاره کرد: هرچند بورس از نظر نرم افزار و سخت افزار ایراداتی دارد، اما برای رشد اقتصادی و مهار نقدینگی می توان از ظرفیت بازار سرمایه بهره برد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با اعلان اینکه در کمیسیون تلفیق تمام تصمیمات به شکلی ستاندن می شود که سبب تورم زایی و رشد نقدینگی نشود، افزود: ما توقع داشتیم دولت اصلاحات مناسبی در بودجه انجام دهد که به سبب بی توجهی به این مساله مجلس ورود کرد.
وی با اشاره به اینکه از آنجائیکه رسیدگی به موضوعات اقتصادی، اولویت من است در طول شبانه روز بامداد یا شب، هر زمان که نیاز است، موضوعات را بررسی می کنم، بیان کرد: هر چند اقتصاددان نیستم، اما با افراد صاحب نظر در بازار سرمایه گفت و گو کرده و اطلاعات را از آنها می گیرم، بدین سبب در جریان شرایط و وضعیت کنونی هستم.



1399/10/30
22:38:13
0.0 از 5
4161
تگهای خبر: ابلاغ , اقتصاد , تصویب , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳