مجلس ایران دات كام
ذوالنور در دیدار با سفیر آلمان:

اروپا در زمینه حفظ برجام انتظارات ایران را برآورده نكرد

اروپا در زمینه حفظ برجام انتظارات ایران را برآورده نكرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن انتقاد از بی عملی اروپا در موضوعاتی مانند اجرای تعهدات برجام، اظهار داشت: اروپا در ماجرای حفظ عملی برجام انتظارات جمهوری اسلامی ایران را برآورده نکرده است.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از مهر، «هانس اودو موتسل» سفیر آلمان در تهران با حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفتگو کرد.
ذوالنور در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به اینکه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان به لحاظ فرهنگی و هم از منظر اقتصادی و تجارت، ریشه در تاریخ ۱۵۰ ساله دارد، اظهار داشت: نگاه مردم دو کشور نسبت به یکدیگر عمدتاً مثبت و بر مبنای احترام متقابل بوده؛ هرچند که در مقاطعی متأثر از نقش طرف های ثالث، این نگاه دستخوش تغییر شده است.
وی ضمن اشاره به تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی، ابعاد مختلف این قانون را شرح داد و با انتقاد از بی عملی اروپا در موضوعاتی مانند اجرای تعهدات برجامی، خاطرنشان کرد: اروپا در ماجرای حفظ عملی برجام انتظارات جمهوری اسلامی ایران را برآورده نکرده است ازاین رو بر این باور هستم اگر اروپا همچون آلمان، در دفاع از تعهدات خود ذیل برجام به صورت موثر اقدام و در مقابل زیاده خواهی آمریکا مقاومت کرده و در مقابل جنایت های در حال انجام در غرب آسیا مسئولانه رفتار کند، جهانی امن با حداقل تنش و بحران خواهیم داشت.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود مطابق توافق برجام عمل کرده است اما طرف مقابل علیرغم گذشت چندسال، از اجرای تکالیف خود طفره رفته است ازاین رو تداوم یک طرفه تعهدات پذیرفتنی نیست.
ذوالنور اظهار داشت: ما در قانون اخیر به طرف های این توافق مهلتی ۲ ماهه داده ایم تا حسن نیت خویش را برای اجرای توافقات خود، به صورتی ملموس نشان دهند، در غیر این صورت دولت را مکلف کرده ایم گام های مهمی را برای کاهش تعهدات طرف ایرانی بردارد.
وی ضمن اشاره به خروج آمریکا از برجام، اضافه کرد: آمریکا با خروج از برجام و وضع تحریم های ظالمانه، خسارات زیادی را متوجه ملت ایران کرده است، ازاین رو در صورتیکه دولت جدید این کشور قصد بازگشت به برجام را داشته باشد باید این زیان ها را جبران کرده و به تعهدات خود در خصوص رفع تحریم ها عمل کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در انتها با محکوم کردن استانداردهای دوگانه اروپا و غرب در قبال مبحث دسترسی به انرژی هسته ای، اظهار داشت: اروپا و غرب در مبحث هسته ای ایران نگاه های تبعیض آمیزی دارند، بطوری که رژیم صهیونیستی که دارای صدها کلاهک هسته ای است، مصون از اعتراض و ایراد است در حالیکه فعالیت صلح آمیز و علمی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه مورد اعتراض است. این نوع برخورد قابل قبول نیست.
آلمان از تداوم اجرای برجام حمایت می کند
«هانس اودو موتسل» سفیر آلمان در تهران هم در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از گفت وگوهای سازنده نمایندگان مجالس ایران و آلمان در سالهای گذشته، اظهار داشت: ما بر اهمیت و نقش موثر مجلس شورای اسلامی در تحولات داخلی و خارجی ایران آگاه هستیم، ازاین رو از توسعه همکاریهای فیمابین بخصوص میان کمیسیون های روابط خارجی دو پارلمان استقبال می نماییم.
وی ضمن اشاره به مذاکرات برجامی و صرف زمانی طولانی برای رسیدن به توافقی در زمینه پرونده هسته ای کشورمان اظهار داشت: آلمان از تداوم اجرای برجام حمایت می کند و اعتقاد دارد، اجرای دقیق این سند از جانب طرفین، باعث تأمین منافع همه ذینفعان خواهد شد.
سفیر آلمان در تهران در انتها سوالاتی در مورد روش اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از ملت ایران» مطرح و پاسخ مقتضی را دریافت کرد.

1399/09/18
17:28:38
5.0 از 5
4188
تگهای خبر: اقتصاد , پرونده , تصویب , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵