مجلس ایران دات كام
با اشاره به نخست وزیری الكاظمی

دهقانی: روی كار آمدن دولتی مطابق با قانون عراق مبحث مهمی است

دهقانی: روی كار آمدن دولتی مطابق با قانون عراق مبحث مهمی است

به گزارش مجلس ایران دات كام رئیس كمیته روابط خارجی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نخست وزیری مصطفی الكاظمی در عراق و مأموریت اش برای تشكیل دولت اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران همكاری گسترده با دولت عراق مهم می باشد و این كه دولتی سركار آید كه مطابق قانون و مورد وفاق همه گروه ها و مردم باشد.


كمال دهقانی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: پس از سقوط صدام در عراق كه حكومتی دیكتاتور بود، نظام مردم سالاری در عراق مبتنی بر قانون اساسی و رای مردم این كشور روی كار آمد و به سمت رشد و توسعه و شكوفایی حركت كرد، اما با كمال تاسف عربستان سعودی، رژیم اشغالگر قدس و آمریكا دخالت هایی را در جهت منافع خودشان در عراق انجام دادند كه نمونه بارز آن تشكیل داعش بود.
وی افزود: داعش را به جان مردم عراق انداختند كه برایش تفاوتی میان شیعه و سنی نداشت. آنها به قول خودشان بدنبال ایجاد دولتی در شام و عراق بودند و در مجموع خسارات زیادی از نظر مادی و معنوی به مردم عراق و سوریه وارد كردند.
این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: مردم عراق با داعش و تروریست ها مبارزه كرده و در مقابل دخالت های مثلث سعودی، اسرائیل و آمریكا ایستادگی كرده و این مقاومت هزینه زیادی برای مردم عراق داشت. این مشكلات اقتصادی خسارات جبران ناپذیری به عراق وارد كرد. پس از داعش افكار عمومی عراق دنبال رشد و توسعه بودند و این را از مسؤلان خود درخواست می كردند.
وی افزود: مردم عراق با درس گرفتن از گذشته نشان دادند كه به دنبال حكومت مردم سالار هستند و مطابق با ساختارهای دموكراسی و قانون اساسی می توانند عقب ماندگی سال های گذشته را از بین ببرند. پیشرفت و توسعه همه همسایگان بخصوص عراق برای جمهوری اسلامی ایران مهم می باشد چون ما با عراق روابط فرهنگی بسیار قوی و تاریخی داریم و به دنبال تعامل خوب در زمینه های مختلف هستیم.
رئیس كمیته روابط خارجی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قصد مداخله در مسائل داخلی عراق را ندارد، اظهار داشت: این شامل تمامی كشورهای همسایه هم می شود؛ ظرفیت همكاری ایران و عراق در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بسیار زیاد است این تعامل خوب در تمامی حوزه های بین ایران و عراق وجود دارد كه می تواند موتور محركی برای كشورهای منطقه با اولویت همسایگان و كشور مقاومت باشد.
دهقانی در انتها و در جمع بندی اظهار نمود: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم می باشد این است كه دولتی در عراق مطابق با قوانین و مورد وفاق همه گروه ها و مردم تشكیل گردد و در جهت منافع ملی عراق گام بردارد و ان شاءالله در آینده شاهد همكاری گسترده با این كشور باشیم.



1399/01/23
20:30:21
5.0 از 5
6669
تگهای خبر: اقتصاد , دولت , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳