مجلس ایران دات كام

گزارش مركز پژوهش ها درباره ضرورت پشتیبانی از اقشار لطمه پذیر در مواجهه با كرونا

گزارش مركز پژوهش ها درباره ضرورت پشتیبانی از اقشار لطمه پذیر در مواجهه با كرونا

مجلس ایران دات كام: مركز پژوهش های مجلس در گزارشی با بررسی اقدامات حمایتی دستگاه ها از اقشار ضعیف و لطمه پذیر در مواجهه با ویروس كرونا تاكید كرده كه شرایط زندگی برای گروه های اجتماعی لطمه پذیر بیشتر از هر زمانی سخت و دشوار شده و ادامه حیات اجتماعی آنها در گرو حمایت های اجتماعی پایدار می باشد.


به گزارش مجلس ایران دات كام به نقل از ایسنا، مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره «مقابله با انتشار ویروس كرونا، ارزیابی اقدامات حمایتی دستگاه ها از اقشار ضعیف و لطمه پذیر» ضمن بررسی اهم فعالیت ها و اقدامات حمایتی از اقشار لطمه پذیر، نكاتی درباره ساز و كارهای حمایتی صورت گرفته در كشور را یاد شده قرار داده است.
در این گزارش تاكید شده در وضعیت های بحرانی علاوه بر اینكه انواعی از كنش های جمعی در بطن جامعه شكل می گیرد، دولت ها مكلفند بعنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی و سیاسی مجموعه ای از اقدامات همگانی و گزینشی را برای پشتیبانی از گروه های اجتماعی و گروه هایی كه بیشتر در معرض لطمه هستند، طراحی نمایند. باتوجه به شیوع ویروس كووید 19 در كشور، شرایط زندگی برای گروه های اجتماعی لطمه پذیر بیشتر از هر زمانی سخت و دشوار شده و ادامه حیات اجتماعی آنها در گرو حمایت های اجتماعی پایدار می باشد.
همچنین در این گزارش با تاكید بر اینكه بررسی مجموعه اقدامات دستگاه های حمایتی درباب پشتیبانی از اقشار ضعیف برای مبارزه با كرونا جهت بازاندیشی و ارائه تصویری روشن از وضعیت لازم است ذكر شده كه دستگاه های دولتی و غیردولتی نظیر سازمان بهزیستی كشور، كمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری ها و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از زمان شیوع ویروس كووید 19 در كشور اقدامات حمایتی را صورت داده اند كه مرور این فعالیت ها گرچه خدماتی قابل تقدیر شمرده می شود اما بررسی سازوكارهای حمایتی این دستگاه ها حائز اهمیت می باشد.
گزارش مركز پژوهش های مجلس با برشمردن اهم فعالیت ها و اقدامات حمایتی از اقشار لطمه پذیر و نكات قابل تأمل درباب ساز و كارهای حمایتی صورت گرفته در كشور، تصریح می كند كه این بررسی ها در شرایط كنونی حاكی از آنست كه همه دستگاه ها و نهادها اهتمام كرده اند كه از اقشار نیازمند حمایت كنند، اما در عین حال اقدامات صورت گرفته از یك سو تابع سیاست اجتماعی مشخص و روشنی نبوده است و از طرف دیگر اقدامات ماهیتی تأخیری، پسینی و منفعلانه داشته اند. مضاف بر این، ضعف نهادهای هماهنگ كننده و نظارتی، منجر به موازی كاری، عدم هدفمندی و ناپایداری حمایت های اجتماعی شده است.
این گزارش برمبنای شواهد و داده های تجربی عنوان می كند كه ویروس كرونا در بستر زندگی روزمره تا مدت ها ماندگار خواهد شد. تداوم این وضعیت موجب می شود اقشار ضعیف و در معرض لطمه در مواجهه با این ویروس تاب آوری كمتری داشته و رخدادهای دردناك دیگری را به همراه داشته باشد. بدین جهت لازم است مجموعه تصمیم گیران، ضمن بازاندیشی در رویه ها و اقدامات انجام شده، سیاست جدیدی متناسب با شرایط كنونی ابداع نمایند و از اقدامات تأخیری ـ تعجیلی غیركارشناسی پرهیز كنند؛ چونكه رفع این نقیصه در گرو برنامه محوری دستگاه های اجرایی و فعال شدن نهادهای مدیریتی ـ نظارتی در امتداد هدفمندسازی حمایت های اجتماعی است.
متن این گزارش را اینجا بخوانید.




منبع:

1399/01/17
23:47:16
5.0 از 5
6719
تگهای خبر: خدمات , دولت , مجلس , مجلس شورای اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳