مجلس ایران دات كام
امیرعبداللهیان:

رفتار آمریكا در مذاكرات موسوم به صلح توأم با حسن نیت نیست

رفتار آمریكا در مذاكرات موسوم به صلح توأم با حسن نیت نیست

به گزارش مجلس ایران دات كام دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به اینكه آمریكا رفتار سازنده ای در منطقه ندارد، اظهار داشت: ما به آمریكا هیچ اعتمادی نداریم و رفتار آنها در مذاكرات موسوم به صلح را توأم با حسن نیت نمی دانیم.



به گزارش مجلس ایران دات كام به نقل از مهر، حسین امیرعبداللهیان مدیركل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در دیدار تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از هر مكانیزمی با محوریت دولت مركزی افغانستان و مشاركت همه طرف های درگیر و نقش سازمان ملل برای ایجاد صلح در این كشور، حمایت می كند.
عبداللهیان با اشاره به ضرورت برقراری هر چه سریع تر صلح در افغانستان، گفت: تشكیل دولت جدید برمبنای انتخابات، ضرورتی اساسی برای حفظ ثبات و امنیت در افغانستان می باشد.
وی اشاره كرد: خطراتی ایجاد صلح در افغانستان و منطقه را تهدید می كند. كوشش برای بی دولت سازی كشورهای منطقه، تشكیل دولت های ضعیف، نقشه جدید تجزیه كشورها و استفاده ابزاری از تروریسم همچون خطراتی است كه صلح و امنیت پایدار را تهدید می كند.
عبداللهیان در ادامه ضمن تقدیر از كوشش های سازمان ملل برای تحقق صلح، گفت: ما به آمریكا هیچ اعتمادی نداریم و رفتار آنها در مذاكرات موسوم به صلح را توأم با حسن نیت نمی دانیم.
دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به این نكته كه آمریكا رفتار سازنده ای در منطقه و همچون افغانستان ندارد، اشاره كرد: ما معتقدیم كه تا وقتی دولت افغانستان مركز اصلی مذاكره با همه طرف ها نباشد، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.
عبداللهیان اشاره كرد: توجه به چند نكته مهم به برقراری صلح در كشور افغانستان كمك خواهدنمود از جمله، تمركز بر قانون اساسی موجود، كوشش برای حفظ ساختار كنونی و تلاش واقعی برای ایجاد یك دولت مستقل و قوی در این كشور كه همه اینها با تلاش سازمان ملل و كشورهای منطقه با محوریت دولت افغانستان و مشاركت مردم افغانستان دست یافتنی خواهد بود.
وی اشاره كرد: امروز داعش در حال خیمه زدن در افغانستان است. آمریكا در سطح سیاسی سكوت توأم با رضایت در قبال این پدیده دارد و در سطح امنیتی و نظامی از داعش در افغانستان حمایت می كند، همانگونه كه در عراق و سوریه رفتار كرد.
مدیركل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی درانتها گفت: اقدام آمریكا در ترور سپهبد سلیمانی مصداق بارز تروریسم دولتی آمریكاست. كاخ سفید سنگ بنای بدی را گذاشت كه دامان خودش را هم گرفته است.
در ادامه این دیدار تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در افغانستان گفت: مذاكرات خوبی درباب برقراری صلح در افغانستان انجام گرفته است، ولی حالا به سخت ترین مرحله این پروسه رسیده ایم كه امیدواریم با تلاش جمهوری اسلامی ایران و سایر كشورهای دخیل در این مساله بتوانیم دستاورد خوبی داشته باشیم.
وی اضافه كرد: مذاكرات ادامه دارد ولی تا دستیابی به توافق كامل راه زیادی در پیش است.
نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در افغانستان، اظهار داشت: ما نمی توانیم آینده را صددرصد تضمین نماییم، ولی اهتمام داریم تا كشورها و بازیگران اصلی این حوزه را وارد مكانیزم صلح نمائیم تا بتوانیم هرچه پویاتر در امتداد دستیابی به امنیت پایدار در افغانستان قدم برداریم.
یوماماتو با تاكید بر اینكه، این مردم افغانستان هستند كه باید سرنوشت خودشان را تعیین كنند، گفت: تلاش سازمان ملل متمركز بر این است كه فضایی در كشور برقرار شود تا مردم افغانستان، خود در زمینه سیاسی، تشكیل دولت و شكوفایی اقتصادی مشاركت مستقیم داشته باشند و همه ما بعنوان اعضای دخیل در این مساله باید در رسیدن به این هدف همگام باشیم.
وی درانتها از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان در زمان جنگ در آن كشور و از نقش مثبت كشورمان در كمك به حل مشكلات افغانستان قدردانی كرد.


منبع:

1398/11/10
11:15:03
5.0 از 5
11088
تگهای خبر: انتخابات , دولت , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴