مجلس ایران دات كام
پارسایی خبر داد

توضیحات وزارت كشور به اعضای كمیسیون اصل ۹۰ درباره افزایش قیمت بنزین

توضیحات وزارت كشور به اعضای كمیسیون اصل ۹۰ درباره افزایش قیمت بنزین

به گزارش مجلس ایران دات كام سخنگوی كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این كمیسیون با وزیر كشور اظهار داشت: مراجع امنیتی نسبت به تبعات افزایش قیمت بنزین در این شرایط آگهی داده بودند.


بهرام پارسایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جلسه كمیسیون اصل ۹۰ با وزیر كشور و معاونین وی درباره ی افزایش قیمت بنزین و حوادث بعد از آن اظهار داشت: پیرو پرونده ای كه درباب افزایش قیمت بنزین و حوادث دی ماه در كمیسیون اصل ۹۰ مفتوح شد و همین طور مكاتبه كمیسیون با سران قوا، وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط باتوجه به این كه بخش زیادی از این موارد به وزارت كشور مربوط می شد و ریاست جمهوری هم در پاسخ به نامه كمیسیون قسمتی از این مساله را به وزارت كشور ارجاع كرده بود، جلسه ای با حضور وزیر كشور و معاونین وی انجام شد و توضیحاتی در این رابطه عنوان شد.
وی تصریح كرد: البته گستردگی سوالات بسیار زیاد بود و امكان پاسخگویی به همه آنها وجود نداشت. یكی از نكات مطرح شده درباره ی چرایی انتخاب زمان و پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به نحو فعلی بود كه در این زمینه توضیحاتی داده شد كه مستنداتی هم به همراه داشتند كه به كمیسیون ارائه كردند ولی باتوجه به این كه امكان طرح همه موارد در جلسه كمیسیون نبود قرار شد مابقی به صورت مكتوب پاسخ داده شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آگهی برخی كارشناسان درباره تبعات سیاسی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین اشاره كرد: خیلی از كارشناسان نیز اعتقاد دارند كه سهمیه بندی و دو نرخی كردن بنزین سبب ایجاد رانت و فساد می شود. ظاهرا در جریان افزایش قیمت نیز چهار پیشنهاد مطرح بوده كه روش فعلی بااینكه با استقبال مواجه نشده ولی اصرار بر اجرای آن به این شكل وجود داشته و متاسفانه كسی هم صراحتا مسئولیت این تصمیم را به عهده نمی گیرد، چونكه كارشناسی شده و قابل دفاع نیست.
سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این كه جلوگیری از قاچاق سوخت همچون دلیلهای افزایش قیمت بنزین عنوان شده است، اظهار داشت: باتوجه به كاهش ارزش پول ملی حتی قیمت ۳۰۰۰ تومان برای بنزین هم نمی تواند مانع قاچاق شود پس این توجیه منطقی به نظر نمی رسد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: نكته دیگری كه در جریان افزایش قیمت بنزین عنوان شده بود این بود كه تمام درآمد ناشی از افزایش قیمت به مردم بازگردد همین طور قرار بود ۶۰ میلیون نفر یارانه بنزین دریافت نمایند كه بر طبق اطلاعات موجود این تعداد یارانه پرداخت نشده است، پس قرار شد كمیسیون اصل ۹۰ مكاتبه ای با وزارت رفاه، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات داشته باشد تا آمار دقیق افرادی كه كمك معیشتی دریافت نمودند به كمیسیون اعلام گردد. كمیسیون اصل ۹۰ همین طور پیگیر این مساله است كه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین دقیقا چقدر است و محل مصرف آن كجاست.
وی با اشاره به ارائه گزارش های مربوط به كمیته های تشكیل شده در وزارت كشور و همین طور سپردن مسئولیت اطلاع رسانی به صداوسیما، اظهار نمود: در این زمینه توضیحاتی داده شد اما سوالی كه مطرح است این است كه چرا وقتی مراجع امنیتی آگهی داده بودند كه شرایط برای افزایش قیمت بنزین مناسب نمی باشد همچنان بر انجام این كار اصرار وجود داشته است. این كار قرار بوده در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نیز صورت گیرد اما به سبب مناسب نبودن شرایط اجرایی نشده و اجرای آن امسال در شرایطی است كه وضعیت اقتصادی ما بمراتب وخیم تر از دو سال قبل بوده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این كه «قرار است آمار تلفات، كشته شدگان و مصدومین و بازداشتی های حوادث دی ماه به كمیسیون اصل ۹۰ ارائه شود»، اضافه كرد: چرایی برخورد با معترضین و تامین امنیت آنها همچون مباحث دیگری است كه ما در این زمینه منتظر پاسخ مكتوب نهادهایی هستیم كه با آنها مكاتبه كرده ایم تا بتوانیم جمع بندی دقیق تری را به نمایندگان و مردم ارائه نماییم.
سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درانتها با تاكید بر لزوم شفاف سازی هرچه سریع تر درباره افزایش قیمت بنزین و حوادث پس از آن تصریح كرد: بنظر می رسد شورای عالی امنیت ملی می توانست در این زمینه سنجیده تر عمل كند و اگر ممانعت هایی برای مجلس شورای اسلامی وجود نداشت می شد جلوی قسمتی از خسارات مادی و معنوی را گرفت و قسمتی از اعتماد مردم را برگرداند.



1398/11/03
20:20:28
5.0 از 5
10837
تگهای خبر: بازداشت , پرونده , طرح , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴