مجلس ایران دات كام
خضریان تشریح كرد

آخرین اقدامات هیات تفحص از شستا

آخرین اقدامات هیات تفحص از شستا

به گزارش مجلس ایران دات کام، رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شستا به عرضه توضیحاتی از آخرین اقدامات این هیات پرداخت.


به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، علی خضریان در تشریح اقدامات صورت گرفته هیات تحقیق و تفحص از شستا پارسال اظهار داشت: مبحث تحقیق و تفحص از شستا در سال ۱۴۰۰ و به دنبال وصول برخی مستندات از بروز تخلفات عدیده مالی در شرکتهای تابعه شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی( شستا) در خلال سالهای گذشته با درخواست بنده در مجلس عنوان شد. پس از برگزاری جلسات گوناگونی در کمیسیون اقتصادی مجلس در نهایت گزارش کمیسیون این در نشست علنی ۷ تیرماه ۱۴۰۱ قرائت شد که با رای نمایندگان مجلس به تصویب رسید.
وی افزود: پس از تصویب، عملا کار هیئت تحقیق و تفحص از شستا با انتخاب اعضا و تعیین هیأت رئیسه و صدور حکم توسط رئیس مجلس از پائیز ۱۴۰۱ آغاز شد؛ بعد از استقرار تیم اجرایی هیئت تحقیق و تفحص در شستا، موضوعات برابر محورهای مصوب مجلس طی مکاتبات مختلف از شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و شرکتهای نگهدار تابعه یا همان هلدینگ ها مورد پیگیری قرار|گرفت که تا آخر سال گذشته، ۲۵۰ فقره مکاتبه از جانب هیئت تحقیق و تفحص با ستاد شستا، شرکتهای نگهدار تابعه و دیگر دستگاههای خارج از مجموعه شستا به انجام رسید.
خضریان افزود: با عنایت به حجم گسترده موضوعات و بازه زمانی بررسی، نیازمند همت بیشتر مدیران شستا و شرکتهای نگهدار در ارسال پاسخ نامه های این هیئت هستیم. مبحث تعلل مدیران در چند نوبت به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی منعکس شد تا این شرکت نسبت به همکاری بیشتر در عرضه پاسخ های هیئت تحقیق و تفحص اقدام نماید.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از شستا تصریح کرد: این هیئت در کنار بررسی برخی موضوعات و تخلفات کلان اقتصادی به وقوع پیوسته در زیرمجموعه شرکتهای نگهدار شستا، به مستندات در ارتباط با تخلفاتی از قبیل هزینه کردهای خارج از شمول، خرید و اهدای سکه و کارت های هدیه، انتصابات خارج از ضوابط، هزینه کردهای تبلیغاتی و رسانه ای خارج از ضابطه، مطالبات سررسید گذشته شرکت ها، تهاتر املاک، پرونده های حقوقی دارای حواشی مختلف و پرداخت های خارج از عرف به وکلا و مشاورین حقوقی، تسهیلات دریافتی برخی از مدیران شرکت ها، مأموریت های خارجی غیر ضرور طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ دسترسی پیدا کرده که جهت گزارش به مجلس درحال تکمیل پرونده است.
خضریان اظهار داشت: علیرغم محرز بودن برخی تخلفات و گاها فسادهای به وقوع پیوسته در بعضی شرکت ها که در بررسی های اولیه این هیئت مشخص است، متاسفانه ملاحظه می شود در مواردی در عین ورود دستگاههای نظارتی مختلف داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و خارج از این وزارت خانه و ارسال گزارش های مختلف به مدیران ارشد اجرایی شستا طی سالهای اخیر، همتی برای طرح دعوی و پیگیری برای بازگشت حقوق از دست رفته به بیت المال در این مجموعه حتی در دولت سیزدهم ملاحظه نمی گردد. این هیئت بر مبنای وظیفه خود نسبت به پیگیری ترک فعل مدیران فعلی هم در عدم پیگیری برخی پرونده های تخلفات اقدام خواهد نمود.
وی ادامه داد: انتظار می رود با استقرار دولت سیزدهم که بر اساس شعار مبارزه با فساد و رویکرد عدالتخواهی بر سر کار آمده، با ورود مدیریتی وزیر به این مورد نسبت به طرح دعاوی ضد برخی مدیران متخلف در شرکتهای تابعه شستا که موجبات بروز ضرر و زیان را به آن شرکت پدید آورده اند، مهیا شود منتها متأسفانه ملاحظه می شود به دلیل سستی در پیگیری حقوق بیت المال و تشکیل پرونده های قضایی، بعضی از مدیران متخلف شرکتهای تابعه شستا با تغییر مسئولیت ها هم اکنون در دیگر شرکتهای تابعه دستگاههای اجرایی کشور درحال دریافت سمت های مدیریتی جدید هستند که در چند نوبت تذکر شفاهی و مکتوب به بعضی از وزرای مربوطه هم داده شده است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی اظهار داشت: علیرغم صراحت قانونی ماده ۲۱۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص همکاری کلیه دستگاه ها با هیئت تحقیق و تفحص، بعضاً ملاحظه می شود در حالیکه مکاتبات گوناگونی با برخی دستگاههای نظارتی به سبب دریافت استعلام و یا انعکاس برخی موضوعات تخلف به وقوع پیوسته در حوزه مسئولیتی آن دستگاه نظارتی، هنوز پاسخی از سوی دستگاه ها واصل نشده که امیدواریم این عدم انجام وظایف قانونی به علت مشغله زیاد دستگاه ها بوده باشد و طی روزهای آینده صورت پذیرد.
او در آخر اظهار داشت: در غیر اینصورت این هیئت برپایه تکلیف قانونی خود ناچار است این مورد را جهت برخوردهای مدیریتی، قانونی و قضایی در انتهای کار هیئت تحقیق و تفحص به رئیس روسای جمهور، مجلس و قوه قضاییه و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی عرضه کند.




منبع:

1402/01/19
20:15:48
0.0 از 5
3210
تگهای خبر: اقتصاد , پرونده , پیگیری , تبلیغ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳