مجلس ایران دات كام
رئیس كمیسیون بهداشت مجلس:

سال آینده در حوزه تجهیزات دارویی با مشکل روبرو می شویم

سال آینده در حوزه تجهیزات دارویی با مشکل روبرو می شویم

به گزارش مجلس ایران دات کام، مرکزی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سال آینده در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مساله را اعلام می نماییم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تأمین نشود به چالش بر می خوریم.


دکتر حسینعلی شهریاری ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاح خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن در شرکت کیمیاگران امروز در شهرک صنعتی شازند که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، ضمن اشاره به این که در هر حاکمیتی تأمین امنیت و سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار نمود: خوشبختانه امنیت کشور به همت سربازان گمنام امام زمان حاصل شده است و در بحث سلامت هم موفقیت هایی حاصل شده است.
وی ضمن اشاره به افزایش قیمت دارو و با اشاره به اینکه این مساله به کرات مطرح گردیده است، اضافه کرد: در تمام جلسات بدون استثنا مشکلات حوزه سلامت به رئیس جمهوری منتقل شده است و دستوراتی هم از جانب وی داده می شود، اما چالش ها همچنان وجود دارند و نتوانسته ایم در مفهموم سلامت به نتیجه ای مشخص با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسیم.
شهریاری با اشاره به اینکه در قانون مقرر شد که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک مرکزی برای تأمین نقدینگی شرکتهای دارویی اختصاص داده شود و ارز مورد نیاز بموقع تامین گردد اما این امر محقق نشد، اظهار داشت: از مهرماه ۱۴۰۰ نگرانی جدی در حوزه دارویی کشور را مطرح کرده ام و مکاتبات بسیاری با سران سه قوه داشتم. تمام مشکلات امروز در صنعت دارویی کشور از سال قبل درحال مطرح شدن است.
وی خاطرنشان کرد: ۹۷ درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل است، اما سالانه ارز بسیاری برای مواد اولیه هزینه می شود و شاید حدود ۷۰ درصد مواد اولیه از چین و هندوستان وارد می شود. این مواد برپایه ارز در اختیار تأمین می شود، البته مواد اولیه ای که چین به اروپا می دهد به علت دریافت پول بیشتر، مرغوب تر است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تکیه بر این که مساله دارو بسیار حساس است و نمی توان با آن بازی کرد، اظهار داشت: متاسفانه با سازمان برنامه و بودجه به یک زبان مشترک نرسیده ایم و در سال آینده بطور قطع در بحث دارو با چالش جدی روبرو خواهیم بود، ارز مورد نیاز تأمین دارو سال جاری به صورت کامل تخصیص نیافت در حالیکه باید مشکلات را پذیرفت.
وی ادامه داد: در سال آینده در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مساله را اعلام می نماییم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تأمین نشود به چالش بر می خوریم.
وی افزود: سه میلیارد دلار برای تجهیزات در نظر گرفته شده است تا بتوان بخشی از نیازها را رفع کرد، بیمه ها محدودیت هایی دارند که نمی توانند خلق پول کنند و پیشنهاد شد که این حوزه از ریال جدا شود تا مشکلاتش رفع گردد، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.
محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: این کارخانه از صفر تا صد محصول تلاش و فهم جوانان ایرانی است و بدون وابستگی به هیچ کشوری فعال است و سبب افتخار است که از محصولات نفتی خود می توانیم استفاده نماییم.
وی ادامه داد: در گذشته های دور یا انگیزه نبود یا بر مبنای سیاست های غلط اجازه داده نمی شد از علم جوانان ایرانی استفاده گردد.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز در این کارخانه در شهرستان شازند ماده اولیه داروی استامینوفن تولید می شود. امروز در خاورمیانه در تولید این ماده اول هستیم و این مهم با همکاری دولتمردان و تلاش بخش خصوصی در این شرکت نتیجه داده است.
احمدی بیغش بیان نمود: متاسفانه به علل مختلف به جهت بیماری های مختلفی، مردم استامینوفن مصرف می کنند و امروز این کارخانه موفق به تولید ماده اولیه این دارو شده است.



1401/12/18
17:00:45
0.0 از 5
3095
تگهای خبر: بودجه , دولت , طرح , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳