مجلس ایران دات كام
قالیباف در پنجمین دوره مدرسه پارلمانی:

هر تصمیمی که در حکمرانی مبتنی بر مردم نیست، باید حذف شود

هر تصمیمی که در حکمرانی مبتنی بر مردم نیست، باید حذف شود

به گزارش مجلس ایران دات کام، رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حکمرانی اگر روشی برای اجرا پیشنهاد می شود که مبتنی بر مردم نباشد، نباید آن پیشنهاد را پذیرفت و اجازه شروع کار برمبنای آنرا بدهیم.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با موضوع «جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس» که بامداد امروز (پنجشنبه، ۴ اسفند ماه) به همت مرکز تحقیقات اسلامی قوه مقننه و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع)، اظهار داشت: خوشحالم که این توفیق نصیب بنده شد و این فرصت را یافتم تا دقایقی در محضر شما باشیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نمونه ای از جلسات حلقه های میانی در ساختار نظام جمهوری اسلامی است.
حضرت امام (ره) نگران آینده دور انقلاب در زمینه مسائل اقتصادی بودند
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه چنین جلساتی که برگزار می گردد یا درِ گوشی است و یا بسیار مفصل و عمومی است و جنبه های تبلیغی دارد که البته بجای خود باارزش است. جلسات از این جنس که با یکدیگر گفتگو کرده و سر موضوعات بحث نماییم باید ادامه یابد و خروجی این جلسات نباید در گوشه ای خاک بخورد.
وی اضافه کرد: حضرت امام (ره) در نشستی با اصناف اصفهان در قم به حوزه اقتصاد تاکید و به کارخانه داران و تولیدکنندگان می فرمایند به کارگران رسیدگی شود. ایشان می گویند اگر شما بدنبال کالا هستید و منفعت می خواهید، کارگران قانع هستند و با راضی کردن آنها ثمره مادی و معنوی دریافت می کنید. پس از آن تذکر مهمی برای اقتصاد داده و گفته اند من نگران آینده دور انقلاب در زمینه مسائل اقتصادی هستم.
قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه فهم از این صحبت امام (ره) این است که بحث یک ماه ویکی دو سال نیست بلکه بحث دهه های آینده است، اظهار داشت: سفارش ایشان به اصناف و کارخانه داران اصفهان است که از اکنون برای اقتصاد چاره اندیشی کنید که اگر این مسائل حل نشود و مردم گرفتار آن باشند، مردم از انقلاب و اسلام گذر کرده و رد می شوند. ایشان می فرمایند اگر دیدید این شرایط پیش آمد و مردم از اسلام و انقلاب گذر نکردند تنها یک دلیل دارد و آن این است که خداوند به خاطر امام حسین (ع) به ما رحمی کند.
بخش عمده اقتصاد کشور خصولتی است
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین مبنا خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم شرع و عقل را در اداره کشور رعایت نماییم، حضرت امام (ره) با صراحت در این خصوص فرموده اند دولت ها حق دخالت در اموری که مردم می توانند انجام دهند را ندارند و در زمینه اقتصاد می فرمایند شرعا حق ندارند. حالا سوال این است که ما کدام یک از اینها، شرع، عقل یا قانون را رعایت می کنیم؟
قالیباف در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه امروز ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، اظهار داشت: ای کاش واقعاً دولتی بود اما بخش قابل توجهی از اقتصاد ما خصولتی است که بسیار مشکلات ما را زیاد می کند. جاهایی که خواسته ایم اقتصاد را به محرومان داده و مردمی سازی نماییم، بسیار بد عمل کرده ایم.
بقای انقلاب اسلامی بدون حضور مردم زیر سوال است
رئیس قوه مقننه ضمن اشاره به تاریخ ۴۴ ساله انقلاب و تجربه این دوران اظهار داشت: اگر کار موفقی را بدون حضور مردم در این دوره سراغ دارید بگویید. هر کجا اقدام افتخارآمیزی داشتیم جایی بوده که مردم به میدان آمده اند و جایی که خطی روی مردم کشیده و آنها را ندیدیم، هزینه ها کرده و تلاش ها کرده ایم اما هیچ خروجی نداشته ایم و این تجربه ما است.
وی همین طور با اشاره به اینکه باور ما این است که بقای این انقلاب بدون حضور مردم زیر سوال است، بیان داشت: ادامه انقلاب و استواری نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی برخاسته از اصل مترقی ولایت فقیه و اسلام سیاسی که حضرت امام (ره) آنرا برخاسته از فقه پویا پایه گذاری کردند، بدون توجه به مردم امکان پذیر نیست.
نباید روش های پیشنهادی اجرائی در زمینه حکمرانی که بر مردم مبتنی نیست را بپذیریم
قالیباف ضمن اشاره به تجربیات خود در زمینه کاری اظهار داشت: در زمینه کاری و حکمرانی اگر روشی برای اجرا پیشنهاد می شود که مبتنی بر مردم نباشد، نباید آن پیشنهاد را پذیرفته و اجازه شروع کار برمبنای آنرا بدهیم. زمانی که از مردم صحبت می نماییم باید همه مردم به مفهوم همه اقشار از نخبگان تا پایین ترین سطح دیده شده و بدانیم هر کسی در جای خود نقش کلیدی دارد. نباید بگوییم فقط با نخبگان، جوانان و آقایان کار داریم بلکه با همه به لحاظ سنی، جنسیتی و تخصص کار داریم و جامعه به همه اینها نیازمند است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه ما قبل از انقلاب تجربه چنین نوع حکمرانی با تشکیلات یک حکومت اسلامی به این شکل را نداشته ایم، اظهار داشت: یکی از نعمت هایی که ما به آن توجه نمی نماییم این است که خداوند عمر ما را در این مقطع از زمان قرار داده و زمانی به دنیا پا گذاشته و تنفس می نماییم که در سایه یک نظام اسلامی بجای یک نظام طاغوتی هستیم که باید شکر آنرا بجای بیاوریم و مهم ترین شرط این شکرگذاری این است که حکمرانی این نظام را بصورت کارآمد درآوریم.
کوتاهی، نقص و کم کاری های جدی در زمینه حکمت نظری و حکمت عملی داریم
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به جرأت می گویم حداقل از شروع دهه ۷۰ یعنی حدود ۳ دهه هر کجا فرصت پیدا کردم صحبت کنم به این مساله تاکید کردم که حداقل یک کار را باید انجام دهیم که آن کارآمدی دین در اداره جامعه است و این بزرگ ترین تبلیغ، اثرگذاری و وفاداری به خون شهدا، امام شهدا و دوده (ع) است و اگر نتوانیم این کار را نماییم بیشترین ظلم را کرده ایم.
قالیباف همین طور با یادآوری این مطلب که امروز در حکمت نظری و حکمت عملی کوتاهی ها، نقص ها و کم کاری های جدی داریم، اظهار داشت: آیا امروز پس از ۴۴ سال نباید یک نظریه غالب که مبنای همه تصمیم گیری هایمان در دولت در زمینه اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه ها باشد، داشته باشیم تا گرفتار مشکلات و لطمه های فعلی با وجود ظرفیت هایی که داریم نشویم که ظرفیت ها از دست نرود و فرصت سوزی نشود؟!
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در جاهایی باورمان در زمینه سنت های الهی تردیدآمیز می شود عنوان کرد: هرگاه اسلام ایستاد، در مقابل آن احزاب نیز محکم ایستاده و همیشه مؤمنان در اقلیت بودند و سنت الهی نیز این است که خداوند به اقلیت پیروزی را می دهد که البته با سختی و مشقت همراه می باشد. ما باید این را باور نماییم و دوران دفاع مقدس نیز مصداق روشن آنست. پیامبران نیز در دوران خود همین گونه بوده اند و عموماً مردم عادی، مستضعفان و محرومان اطراف پیامبران جمع می شدند و این ثروتمندان نبودند که از آنها حمایت کنند.
زمانی یک دانشگاه و نهاد پژوهشی مؤثر است که ارتباط خودرا با جامعه برقرار کند
وی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه امروز بخش های دولتی برای خود کار می کنند و دانشگاه ها نیز برای خود کار می کنند، اضافه کرد: دانشگاهی آثار مثبتی دارد و استاد، دانشجو و جامعه از آن منفعت می برند که با مردم و کار تخصصی خود در جامعه بصورت مستقیم وصل شده است.
رئیس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: دانشکده ای که اینطور است از همان مقطع کارشناسی، دانشجویان خودرا به گونه آب توانمند می کند که از همانجا هم شغل دارند و هم در جامعه مؤثر هستند و استاد آن نیز مؤثر، مفید و باسواد است. در زمینه پتروشیمی، راه آهن، مکانیک و هوافضا دانشگاه های مختلفی وجود دارد که باید دید کدام موفق و کدام ناموفق است. ما تجربه کرده ایم زمانی که ارتباط یک نهاد پژوهشی با جامعه برقرار شود، بسیار مؤثر است البته نباید انتظار داشت همان ابتدا یک پروژه قابل توجهی از طرف آن شکل بگیرد.
حکمرانی صحیح حاصل تشخیص علمی و تصمیم سیاسی است
قالیباف افزود: زمانی که در نیروی هوایی بودم، وقتی تحقیقاتی انجام می شد فقط در جمع محدودی بود و هرگاه می خواست این جمع باز شود، به دلیلهای گوناگون جلوی آن گرفته می شد. این در شرایطی است که تحول عظیم جایی صورت گرفت که متخصصان جوان درگیر آن شدند و موجب شد امروز جز ۵ قدرت برتر دنیا در زمینه موشکی و هوافضا در ابعاد مختلف خودش باشیم. این اتفاق از زمانی افتاد که حلقه بسته، شکست و باز شد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه ضمن اشاره به زمان حضور خود در ناجا اظهار داشت: آن زمان این سوال برای من مطرح بود که پلیس اسلامی چیست؟ مشخصات این پلیس باید ارائه می شد تا آنرا به عنوان زیربنا قرار دهیم. البته باید گفت هیچ چیزی در این خصوص دست من را نگرفت تا ببینیم مبنای یک پلیس اسلامی چیست چونکه باید برمبنای نتیجه کارهای علمی و تخصصی تعریف می شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برای حکمرانی و اداره جامعه، باید تشخیص علمی و تصمیم سیاسی یکدیگر را ملاقات کنند، خاطرنشان کرد: تشخیص علمی مهم می باشد. وقتی از مدیریت اسلامی و غیراسلامی صحبت می نماییم یعنی مدیریت اسلامی باید بصورت دقیق تدوین شود که برمبنای آن شایسته سالاری، شایسته گزینی و شایسته پروری شکل بگیرد.
حق نداریم تصمیمی در زمینه اقتصاد بگیریم که مردم در آن حضور ندارند
قالیباف در ادامه با بازگشت به صحبت پیشین خود بیان کرد: بااینکه آن زمان مبنای پلیس اسلامی را دریافت نکردم اما تجربه کردم پلیس بدون مردم نمی شود پس اولین کاری که کردم که گفته می شد جز محالات است، این بود که کار را بر ۱۱۰ متمرکز کردم. بااینکه این اقدام یک هوشمندسازی بود اما در قالب عملیاتی به آن نگاه نکردم بلکه قصد داشتم حضور مردم در کلانتری ها کم شده و روال کار تسریع شود پس مردم ۱۳ ماه پس از حضور بنده در ناجا توانستند بوسیله ۱۱۰ مسائل خودرا مطرح کنند و همین همه موضوعات را تغییر داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بدین جهت می گویم امروز حق نداریم در زمینه اقتصاد تصمیمی بگیریم که مردم در آن حضور ندارند و باید آنرا کنار بگذاریم، هرچند آن طرح، بهترین باشد. باید نظریه دولت را درست تدوین نماییم و این فقط در نظریه اقتصادی نیست بلکه در همه جای آنست.
وی در ادامه ضمن اشاره به کلام حضرت آقا در سال ۹۶ که فرمودند اگر مردم به صندوق رأی پشت کنند، مصیبت بزرگی برای کشور است، اظهار داشت: ایشان رأی مردم را حق الناس دانسته و معتقدند این رأی به نظام مشروعیت می دهد. ما فقط بدنبال رأی مردم نیستیم بلکه اساس حکومت برای مردم است، مردم حق نظارت دارند و برای همین منظور نیز همان زمان سامانه ۱۹۷ را در ناجا پدید آوردیم.
ما در خانه ملت باید حنجره مردم باشیم / کمیسیون اصل نود، دریافت گزارش های مردمی را ساماندهی دقیق کند
قالیباف در ادامه تاکید کرد: از آقای پژمان فر می خواهم به گزارش های مردمی رسیدگی شده و این مساله ساماندهی دقیق شود که قسمتی از نظارت مردمی است. مجلس، خانه ملت است و ما اساساً باید حنجره مردم باشیم که اگر غیر این را انجام دهیم بی انصافی کرده ایم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با انتقاد از این که تصور می نماییم برای انجام هر کاری نیازمند اختیار و پول هستیم، اظهار داشت: اگر دیدید هر مدیری در هر کجا که مشغول شد، پول و اختیار مطالبه کرد باید مطمئن باشید این فرد عرضه ندارد و اگر اینها را هم به او بدهید از بین می برد. کسی که کاربلد باشد و کار مبتنی بر مردم انجام دهد به پول و اختیار نیاز ندارد و اگر کار را با مردم شروع کند، دو گوهر پول و اختیار در آن به خودی خود وجود دارد.
آشنایی مردم با حق و حقوق خود اولین گام آگاهی بخشی به مردم در زمینه حکمرانی
قالیباف در ادامه با تاکید بر این که باید بدانیم مردم را از ابتدا درباره ی کدام موضوع آگاه نماییم، تصریح کرد: نخستین چیزی که در آگاهی بخشی به مردم در زمینه حکمرانی مهم می باشد، این است که مردم به حق و حقوق خود آشنا باشند و بدانند باید از چه کسی مطالبه کنند. هر کسی حق خودرا خوب شناخت، ناگزیر است در نقطه مقابل وظیفه خودرا نیز بشناسند یعنی می فهمد که چه چیزی را نباید مطالبه کند. اما گاهی برعکس عمل می نماییم و اول وظیفه را می گوئیم اما اگر اول حق مردم را بگوییم ناخودآگاه وظایف خود و چیزهایی که نباید مطالبه کنند را نیز خواهند شناخت.
رئیس قوه مقننه در ادامه نخستین خروجی این آگاهی بخشی را بازگشت بزرگ ترین سرمایه اجتماعی به نام اعتماد دانست و اضافه کرد: با این اقدام، اتفاقی نمی افتد که زمانی برسد دولت به مردم و مردم به دولت به مفهوم عام اعتماد نداشته باشند. اتفاق بزرگ دیگری که در جریان این اعتماد رخ می دهد نیز این است که مشارکت معناداری به مفهوم حضور مردم در همه ابعاد، سنین و شقوق نیاز جامعه اتفاق می افتد و اگر این مشارکت رخ دهد خروجی آن حتما عدالت و پیشرفت در آن جامعه خواهد بود پس باید این مسائل را تنظیم کرده و پیش ببریم اما متأسفانه اینطور رفتار نمی نماییم.
قدرت حل مسأله را داریم اما گره کار از ضعف، ناتوانی و بی انضباطی باقی مانده است
وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز بگونه ای عمل کرده ایم که با صراحت می گویم نتیجه آن این شده که در بعضی جاها قدرت حل مسأله را از دست داده و مشکل را از نقطه ای به نقطه دیگر برده ایم، اظهار داشت: ما در کشور قدرت حل مسأله داریم اما از ضعف، ناتوانی، ندانم کاری، گاهی از بی انضباطی و بی تقوایی این نتیجه به وجود آمده که گره های کاری مانده است. علم بدون اخلاق و اخلاق بدون علم، جامعه را متوازن، متعادل و مبتنی بر عدالت پیش نمی برد. بطورمثال علم که به دست آمریکایی ها و صهیونیست ها بیفتد با یک بمب همه را می کشند.
قالیباف در ادامه با تاکید بر این که حوزه و دانشگاه باید با همکاری هم این مساله را به تمام معنا پیش ببرند، عنوان کرد: بزرگان ما از شروع انقلاب بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرده اند اما فقط به خاطر یک تفکر سیاسی از این موضوعات دوری کرده ایم پس اگر حکمرانی را اصلاح نکنیم تردید نکنید که از خود بازتولیدهایی خواهد داشت که نهاد مقدس جمهوری اسلامی که برخاسته از نظریه ولایت فقیه است لطمه می بیند. اگر جمهوری اسلامی لطمه ببیند، نظریه ولایت فقیه لطمه می بیند و اگر کارکرد ما در زمینه حکمرانی به درستی صورت گیرد روز به روز نهاد جمهوری اسلامی تقویت شده و این نظریه بیشتر خودرا نشان داده است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: امروز گام اول این است که حداقل در خدمات عمومی گام برداریم که در جاهایی قدمهای خوبی برداشتیم اما دشمن بگونه ای تبلیغ می کند که نقاط قوت ما را نیز تبدیل به نقطه ضعف می کند چونکه در جاهایی ضعف هایی از خود نشان داده ایم که دائماً این ضعف ها را شبیه سازی و تکرار می کند.
وی در ادامه با تاکید بر این که تشکیلات حاضر، به عنوان حلقه های میانی که مد نظر حضرت آقا است باید نوک پیکان را به سمت اصلاح ساختار دولت و سمت دیگر را به سمت مردم برده و آنجا را شکل دهد، بیان داشت: بدین جهت ارزش این جلسه ها را باید قدر دانسته و بستر آنرا فراهم نموده و توسعه داد البته زمان هم برای ما بسیار مهم و اساسی است و مطمئن باشید نگرانی دشمن نیز از ما در همین پیشرفت علمی و وحدت مردم است.
قالیباف با اشاره به اینکه قدرت ما به قلب مردم است که اگر قلب مردم با ما تپید کار ما درست می شود و اگر نتپید کار ما خراب می شود، اظهار داشت: در راهپیمایی ۲۲ بهمن دیدید که پس از ۳ سال که راهپیمایی برگزار شد، مردم چگونه با شکوه حاضر شدند که نشان داده است چقدر امام (ره) و انقلاب را دوست دارند اما وقتی مسئولان را می دیدند انتقاد می کردند.
وی افزود: من در ۲۲ بهمن امسال در دمای منفی ۸ درجه در تبریز حضور داشتم؛ مردم از ساعات ابتدایی بامداد بودند و تا آخر سخنرانی نیز جمعیت حضور داشت پس مردم انقلاب را دوست دارند اما از مسئولان انتقاد دارند که باید بوسیله همین نشست ها در حلقه های میانی آنها را بررسی و پیگیری و برطرف کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در آخر تصریح کرد: چندین سال است حضرت آقا طی جلساتی با خواص، درباره ی این جلسه های حلقه های میانی تاکید کرده اند که امیدوار هستم این عَلَمی که برداشته اید را محکم جلو ببرید.
قالیباف رییس مجلس در آخر این مراسم به همراه نصرالله پژمان فر رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود و عطاالله رفیعی آتانی رییس مرکز تحقیقات اسلامی از کتاب تعامل شرع و قانون و تأثیر آن بر نظام قانونگذاری، نوشته محمد رجبی از نخبگان این مرکز تحقیقاتی رونمایی به عمل آورد.



منبع:

1401/12/05
11:04:58
0.0 از 5
3244
تگهای خبر: اقتصاد , بودجه , پیگیری , تبلیغ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
اسفندیار قاسمی:
معافیت پزشکی بند ۴ تا ۳۹ مانع ازدواج است ۵۰ سال دارم مجرد هستم
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳