مجلس ایران دات كام
قالیباف:

بیش از ۷۰ میلیارد دلار تجارت با وجود شرایط تحریم های آمریکا داریم

بیش از ۷۰ میلیارد دلار تجارت با وجود شرایط تحریم های آمریکا داریم

به گزارش مجلس ایران دات کام، رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با وجود شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا مقابل ایران، امروز بیش از 70 میلیارد دلار تجارت در بخش های مختلف داریم.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، ۹ بهمن ماه) در حاشیه برگزاری هفدهمین اجلاس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی که در الجزیره پایتخت الجزائر برگزار می شود، با صالح قوجیل رییس مجلس امت الجزائر دیدار و گفت و گو کرد.
قالیباف در ابتدای این دیدار با اعلان اینکه نسل انقلابی ایران بواسطه انقلابی که در الجزایر رخ داد با این کشور آشنا هستند، اظهار داشت: شما را به عنوان مبارز و مجاهد در سالهای دور و امروز به عنوان رییس مجلس سنای الجزایر (مجلس امت) می شناسیم؛ بدین جهت بابت چنین ملاقاتی خرسندم که با نگاه رزمندگی و انقلابی با شما سخن می گویم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دولت، مجلس و مردم ایران ذهنیت مثبتی نسبت به مردم الجزایر دارند و همانطور که به تشییع جنازه وزیر خارجه الجزایر در دهه ۶۰ تهران اشاره شد، فضا در ایران نسبت به مردم الجزایر همچنان مثبت است.
وی اضافه کرد: البته ممکنست این سوال و این اشکال خطاب به من و شما مطرح شود که با توجه به این که دو کشور انقلابی بوده، موضوع فلسطین را به عنوان موضوع اول خود دانسته، بدنبال وحدت کشورهای اسلامی بوده و روابط سیاسی خوب و نزدیک داریم و با توجه به این که موضوع اقتصادی بسیار مهم می باشد، چطور حجم مبادلات میان دو کشور تنها ۱۰۰ میلیون دلار است؟
قالیباف در ادامه با اعلان اینکه با وجود شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا مقابل ایران، امروز بیش از ۷۰ میلیارد دلار تجارت در بخش های مختلف داریم در صورتیکه این میزان با الجزایر تنها ۱۰۰ میلیون دلار است که قابل قبول نیست، عنوان کرد: تصور می کنم این مهم ترین موضوعی است که باید به آن کمک نماییم تا این ارتباط میان دو کشور، تجار و خصوصاً در زمینه شرکت های دانش بنیان صورت بگیرد و تبادلات تجاری میان دو کشور به شکل واقعی درآید.
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به این که کشور الجزایر هم در بین کشورهای مسلمان، هم کشورهای عربی و هم آفریقایی موقعیت جغرافیایی ویژه ای داشته و می تواند بسیار موثر باشد، بیان داشت: نسل پس از من و شما به حوزه روابط اقتصادی و فرهنگی اهمیت می دهد و این روابط می تواند ضامن روابط سیاسی و توسعه برادری و محبت میان دو کشور باشد و اگر روابط اقتصادی تعمیق نشود ممکنست در آینده میان آنها فاصله بیفتد.
وی در ادامه با اشاره به گفتگوی خود با بوغالی رییس مجلس ملی مردمی الجزایر گفت: گروههای دوستی پارلمانی و کمیسیون های مشترک میان دو کشور باید به سرعت کارهای خودرا شروع کنند و تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا نباید ما را از ارتباطات اقتصادی دور کند به ویژه که ما با قطر، امارات، پاکستان، عراق، روسیه، چین و خیلی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در حجم بالایی تجارت می نماییم پس حیف است که این روابط را با الجزائر که اشتراکات زیادی در زمینه روابط منطقه ای و بین المللی داریم، نداشته باشیم.
وی در همین زمینه اشاره کرد: راهبرد و خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که ما با همبستگی، صلح و اوج همکاری با کشورهای همسایه و سایر کشورهای اسلامی، روابط را گسترش داده و تهدیدی برای یکدیگر نباشیم و همه با هم تهدید برای رژیم نامشروع صهیونیستی باشیم.
قالیباف در ادامه سخنان خود با اعلان اینکه بی گمان امروز بحث فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و همه کشورهای اسلامی باید در این خصوص با هم متحد بوده و در همه زمینه ها به مردم فلسطین کمک کنند، اظهار داشت: همه کشورهای اسلامی باید تلاش نماییم گروههای فلسطینی را با هم متحد کرده و با تقویت آنها موجب شویم با قدرت، مقابل رژیم صهیونیستی بایستند چونکه این رژیم جز زبان قدرت چیزی نمی فهمد.
وی همین طور با تکیه بر این که همه ما کشورهای اسلامی و عربی باید تلاش نماییم اجازه ندهیم رژیم صهیونیستی در برقراری ارتباط با کشورها و دولت های اسلامی موفق شود، اظهار داشت: همه امت و دولت های اسلامی باید هزینه این کار را بالا ببرند که رژیم صهیونیستی این جرأت را پیدا نکند با دولت های اسلامی ارتباط برقرار کند.
صالح قوجیل نیز در این دیدار با اشاره به شکل گیری روابط با جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۹ و از زمانی که امام خمینی (ره) در پاریس بود، اظهار داشت: از آن زمان جبهه آزادی بخش با ایشان ارتباط داشت و زمانی که امام خمینی (ره) به ایران بازگشت هم روابط خوبی میان ایران و الجزایر برقرار شد.
رئیس مجلس امت الجزائر با اشاره به واقعه انفجار هواپیمای حامل وزیر وقت خارجه الجزائر در آسمان ایران از طرف حزب بعث عراق در سال ۶۰، اظهار داشت: آن زمان بنده مسئول انتقال پیکر وزیر خارجه کشورمان به الجزائر بودم؛ هنگام انتقال پیکر وی، زنان و مردان ایرانی نیز آنرا تشییع می کردند و افسران ارتش ایران جنازه را بر دوش گرفته بودند و بیش از صد هزار نفر در آن مراسم شرکت کردند، همین طور دیپلمات هایی از کشورهای مختلف در این مراسم حضور داشتند.
وی در ادامه تاکید کرد: در این مرحله از تاریخ جهان اسلام نیازمند برقراری اتحاد هستیم و باید بر نقاط مشترک تمرکز و بر آنچه موجب توافقات می شود، تاکید نماییم.
قوجیل در ادامه با اعلان اینکه جهان اسلام ظرفیت ها و امکانات بالایی همچون انرژی و اقتصاد داشته و به لحاظ جغرافیایی نیز دارای موقعیت ژئوپلتیکی خاص است، گفت: امیدواریم نشست PUIC که میان کشورهای اسلامی برگزار می گردد نتیجه ای با مواضع صریح برای آینده جهان اسلام داشته باشد.
رئیس مجلس امت الجزائر در ادامه مسأله اساسی و اصلی همه کشورهای اسلامی را فلسطین دانست و اضافه کرد: ما در الجزایر شاهد طرح ابتکاری، بی نظیر و تاریخی رییس جمهوری این کشور هستیم که در اجلاس اتحادیه عرب همه گروههای فلسطینی را در کشورمان گرد هم جمع کرد.
وی در ادامه به قیاس مبارزه ملت فلسطین و مبارزه مردم الجزائر در زمان انقلاب این کشور پرداخت و اشاره کرد: این دو انقلاب از این نظر به هم شبیه هستند که تمامی گروههای خودرا که مقابل استعمار می جنگیدند با هم متحد کردیم و وقتی متحد شدیم توانستیم مقابل استعمار پیروز شویم.
قوجیل در ادامه هدف استعمار در الجزائر که یک استعمار شهرک نشین بود را قصد نسل کشی ملت این کشور دانست و اظهار داشت: آنها می خواستند ملت دیگری را جایگزین مسلمانان کشورمان کنند یعنی حتی دین مردم الجزایر را نیز استعمار کردند. خطبه های نمازجمعه را نیز ائمه جمعه ای می خواندند که از جانب استعمارگران تعیین شده و متن سخنرانی نیز به آنها داده می شد.
رئیس مجلس امت الجزائر در ادامه با اعلان اینکه ما با مبارزه خود نه فقط سرزمین، بلکه اسلام خودرا نیز آزاد کردیم، تصریح کرد: پس از استقلال نخستین قانون اساسی را تدوین کردیم که ماده نخست آن به این امر تاکید دارد که اسلام دین اصلی الجزائر است و این تجربه انقلاب الجزائر است که امیدواریم تجربه ای برای فلسطین نیز باشد ضمن این که امیدواریم همانطور که نشست اتحادیه عرب موفقیت آمیز بود، این جلسه نیز موفقیت آمیز باشد.
وی اضافه کرد: افزایش روابط اقتصادی میان الجزائر و ایران و خصوصاً روابط میان دو پارلمان بسیار اهمیت دارد و باید بتوانیم گروه دوستی پارلمانی میان دو کشور را تقویت نماییم که با صراحت با یکدیگر گفتگو کنند.

1401/11/10
10:04:47
0.0 از 5
3333
تگهای خبر: اقتصاد , دولت , طرح , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳