مجلس ایران دات كام
كدخدایی در افتتاحیه ستاد مركزی نظارت بر انتخابات:

ادله و مستندات كافی در بررسی صلاحیت ها ملاك باشد

ادله و مستندات كافی در بررسی صلاحیت ها ملاك باشد

به گزارش مجلس ایران دات كام سخنگوی شورای نگهبان بر ضرورت رسیدگی دقیق، مستند و مستدل به صلاحیت داوطلبان اصرار كرد و اظهار داشت: مراقب باشید حقی از كسی ضایع نشود.



به گزارش مجلس ایران دات كام به نقل از مهر، عباسعلی كدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان بامداد امروز (سه شنبه) طی سخنانی در آئین افتتاحیه رسمی ستاد مركزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سال روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: حسن اتفاق امروز هم زمانی افتتاح ستاد مركزی نظارت بر انتخابات و سال روز تصویب قانون اساسی است.
وی با اشاره به اینكه امیدوارم شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم، اشاره كرد: شورای نگهبان به حكم اصل ۹۹ قانون اساسی و البته قوانین عادی دیگر كه تكالیف نظارتی شورای نگهبان را تعیین كرده، تنها نهاد ناظر بر انتخابات است، بدین سبب هیچ مقامی در حوزه اجرایی و قضائی نمی تواند در این امر دخالت كند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در كنار شورای نگهبان كه امر مهم نظارت بر انتخابات را برمبنای قانون برعهده دارد، قوه قضائیه وظیفه رسیدگی به تخلفات و هیئت های اجرایی نیز وظیفه اجرا را برعهده دارند.
كدخدایی با تاكید بر اهمیت امر نظارت بر انتخابات اشاره كرد: باید این تكلیف مهم (نظارت بر انتخابات) را مراقبت نماییم كه درست و با دقت صورت گیرد.
وی اضافه كرد: هیئت های نظارت و اعضای محترم این هیئت ها كه شاخه های مردمی نظارت بر انتخابات هستند؛ وظیفه سنگینی در بررسی صلاحیت ها و تایید صحت و سلامت انتخابات برعهده دارند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینكه باید كلیه كارهای انتخابات به دقت مورد رصد قرار گیرد و گزارش های رسیده از سایر نهادها نیز بررسی و در صورت ضرورت به هیئت مركزی ارسال شود، گفت: شورای نگهبان و هیئت های نظارت كه به درستی تنها نهاد ناظر بر انتخابات هستند باید تخلفات را به دقت بررسی نمایند تا حقی از كسی تضییع نشود.
كدخدایی افزود: در انجام وظیفه خطیر نظارت بر انتخابات، بعد از آغاز ثبت نام ها، بحث بررسی صلاحیت داوطلبان را داریم كه باید به تدریج در هیئت های نظارت استانها بررسی و نهایتا در هیئت مركزی اعلام نظر شود كه دقت نظر در این بررسی ها نیز بسیار مهمست.
وی با اشاره به اینكه اگر خدای نكرده در بررسی صلاحیت داوطلبان كوتاهی شده و كسی از حق خود محروم شود باید پاسخگو باشیم، اشاره كرد: وقتی قانون اساسی بعنوان قانون مادر تكلیفی را برای نهادی و جایی تعیین می كند انتظار است آن نهاد وظیفه خودرا به درستی انجام دهد.
سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه اضافه كرد: یك سوی این مساله حق مردم است كه باید مراقبت كرد و سوی دیگر نهادهای شایسته ای است كه باید با كارآمدی خود اهداف نظام را پیش ببرند، بدین سبب اگر در انجام وظایف قانونی كوتاهی شود و افراد ناسالم در این پست های انتخابی قرار گیرند ما مسئول هستیم.
كدخدایی اشاره كرد: همه مردم كه رای دادند، انتظار دارند به دقت بررسی نموده و اجازه ندهیم افرادی كه شایسته نیستند و شرایط قانونی را ندارند وارد نهادهای انتخابی شوند.
وی با اشاره به اینكه همه ما برای انجام وظیفه قانونی، رضای خداوند متعال و تحقق حقوق مردم تلاش می نماییم، اظهار داشت: در هیئت مركزی، استانها و شهرستان ها هیچ كس حق ندارد اعمال نظر شخصی، سلیقه ای و محلی كندو فقط مُرّ قانون باید ملاك باشد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: چه بسا ممكنست شخصا سلایق فردی را در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نپسندیم، اما آن فرد شایستگی لازم را داشته باشد، اما نمی توان از ورود آن فرد جلوگیری كرد.
كدخدایی اشاره كرد: باید در بررسی صلاحیت ها تلاش نماییم وظیفه قانونی خودرا انجام دهیم كه البته تا الان نیز همین طور بوده است.
وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت رسیدگی دقیق، مستند و مستدل به صلاحیت داوطلبان تاكید و اشاره كرد: بااینكه قانون در بررسی صلاحیت ها از ما رسیدگی قضایی را توقع ندارد، اما شرایطی كه در قانون است باید احراز شود. اگر فردی، فعلی را انجام داده كه او را از التزام به اسلام خارج كرده باید از ورود چنین فردی جلوگیری كنیم؛ لیكن این ها نیازمند مستندات و ادله كافی است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان اضافه كرد: اگر ادله و مستندات كافی باشد می توانیم پاسخگو باشیم و به افراد هم اعلام نماییم كه به این دلیلهای واجد شرایط نیستند.
كدخدایی با تاكید مجدد بر اینكه تنها نهاد ناظر بر انتخابات، هیئت های نظارت مردمی شورای نگهبان است، اشاره كرد: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مردمی است و هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت نیز مردمی است.
وی درانتها ابراز امیدواری كرد دوم اسفندماه شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور برای شكل گیری مجلسی كارآمد و شایسته باشیم.


منبع:

1398/09/13
15:57:02
5.0 از 5
10836
تگهای خبر: انتخابات , تصویب , ثبت نام , حكم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵