مجلس ایران دات كام

نشست سه ساعته قالیباف با تعدادی از دانش آموزان نخبه دهه هشتادی

نشست سه ساعته قالیباف با تعدادی از دانش آموزان نخبه دهه هشتادی

به گزارش مجلس ایران دات کام، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمانه با تعدادی از دانش آموزان نخبه مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، به مدت سه ساعت مشکلات، دغدغه ها، پیشنهادها و راهکارهای آنها در رابطه با مسائل نوجوانان، دانش آموزان و بهبود شرایط کشور را که بسیار صریح مطرح نمودند، شنید و در نهایت مقرر شد برای ادامه گفتگو، باردیگر جلسه دیگری برگزار گردد.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه سه ساعته، دانش آموزان دختر و پسر نخبه مدارس تهران صراحتا به بیان مسائل خود پرداختند.

ابتدا دانش آموزی از مدرسه فرزانگان یک، با اشاره به اینکه دانش آموزان باید مطالبه گری کنند، عنوان کرد: لازم است برای عرضه پیشنهادات و انتقادات فضایی ایجاد شود. همینطور برای آزمون ورودی مدارس سمپاد استانداردهایی وجود دارد که بسیار ساده است و همه دانش آموزان می توانند در آن شرکت نمایند اما خیلی از آنهایی که قبول می شوند به علت عدم حمایت ها و توانایی پرداخت هزینه ها از آن صرف نظر می کنند بنابراین با بورسیه شدن میتوان این مشکل را برطرف کرد.

او تصریح کرد: باید در کتاب های تحصیلی که قدیمی شده بازبینی صورت گیرد و مجلس دانش آموزی هم از حالت فرمالیته بیرون برود.

انتقاد از طبقاتی شدن آموزش در کشور

در ادامه جلسه دانش آموزی از مدرسه علامه حلی با انتقاد از وجود ۲۶ نوع مدرسه در کشور که سبب می شود آموزش در کشور طبقاتی شده و بعضاً در انحصار یک تفکر خاص قرار گیرد، عنوان کرد: لازم است دانش آموزان بتوانند با هر عقیده ای که دارند در فضایی امن و گفت و گو محور، صحبت کنند و حتی مسؤلان هم پای صحبت آنها بنشینند.

وی به اصل ۳۰ قانون اساسی در رابطه با آموزش و پرورش مجانی اشاره و اظهار داشت: حالا برای تحصیل در دانشگاه، اولویت دانشجویان حضور در دانشگاه های دولتی است و بعد دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد که این مورد باید در رابطه با مدارس هم رخ دهد به این معنا که سطح آموزش و امکانات در مدارس دولتی به اندازه ای باشد که حضور دانش آموزان در مدارس دولتی در اولویت خانواه ها باشد.

این دانش آموز نخبه افزود: هم اکنون دو میلیون نفر دانش آموز در مدارس خریدخدمتی تحصیل می کنند که معلوم نیست معلمان آنها چگونه تربیت شده اند؛ در حالیکه معلم باید از راه سیستم دانشگاه فرهنگیان وارد مدرسه شود همینطور یک و نیم میلیون دانش آموز هر ساله وارد پایه اول ابتدایی می شوند اما در نهایت به علل مختلف همچون، فقر، طلاق، اعتیاد، کودکان کار، بیماری و غیره تنها ۸۰۰ هزار نفر از آنها فارغ التحصیل شده و دیپلم می گیرند.

وی خواهان تقویت حوزه آموزش شد که در اثر انتشار کرونا تضعیف شده است.

دهه هشتادی هایی که متفاوت فکر می کنند لزوما اغتشاشگر نیستند

دانش آموز دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ در این نشست در رابطه با اهمیت گفت و گو میان افراد، اظهار داشت: باید پذیرفت که دیدگاه های افراد نسبت به یک مبحث متفاوت می باشد و افراد دهه هشتادی هستند که در مسائل اخیر کشور متفاوت فکر می کنند اما لزوما اغتشاشگر نیستند بنابراین باید به همه حق انتخاب داده شود و بدانیم که اصلاح اجتماعی به حرف نیست.

دانش آموزان نخبه اجازه ورود به کتابخانه های دانشگاه ها را ندارد

دانش آموز نخبه دختری از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه تاکید کرد: نخبگان زیادی در کشور معرفی می گردند بنابراین باید مشکلات بزرگی که در کشور وجود دارد را به آنها سپرد تا بتوانند با تشکیل گروههای علمی آنها را رفع کنند که این مشکلات اکثرا در حوزه بحران آب، انرژی و محیط زیست است که احتیاج به پژوهش دارد و دانش آموزان نخبه توانایی آنرا دارند.

وی اضافه کرد: کتابخانه مرجع و بزرگ یکی از مهم ترین ضروریاتی است که دانش آموزان نخبه به آن احتیاج دارند بخصوص که ما اجازه ورود به کتابخانه دانشگاه های بزرگی همچون دانشگاه تهران را نداریم که فقط بتوانیم کتاب های آنها را بخوانیم و از روی آنها یادداشت برداری نماییم.

انتقاد از محتوای کتب درسی

دانش آموز نخبه ای از مدرسه علامه حلی ۱ با انتقاد از محتوای موجود در کتب درسی اظهار داشت: محتوای این کتب نیازمند اصلاح است هچنین لازم است فضای مجازی آزاد در اختیار ما قرار داده شود چون که پژوهش و ارتباط با پژوهشگران از این طریق صورت می گیرد. لازم است زمینه و بستر ماندگاری نخبگان کشور هم از جانب مسؤلان فراهم گردد.

دلم می خواهد خدمتم برای کشور خودم باشد

دانش آموز دیگری که از نخبگان مدرسه فرزانگان یک بود در ادامه این جلسه به صحبت پرداخت و با تاکید بر این که نمی خواهم مهاجرت الزامی داشته باشم، اظهار داشت: این به این معنا است که نمی خواهم به خاطر شرایط بد موجود در کشور مجبور شوم به کشور بیگانه ای مهاجرت کنم و دلم می خواهد خدمتم برای کشور خودم باشد.

وی در رابطه با مدال های المپیاد و ارزش گذاری آنها هم خاطرنشان کرد: مدال المپیاد اقتصاد معافیت ندارد و فقط مدال المپیاد ادبی است که معافیت دارد و متاسفانه برخی افرادی که این مدال ها را هم دریافت کرده اند درحال مهاجرت از کشور هستند.

هزینه بالای تحصیل در مدارس سمپاد

این دانش آموز نخبه در ادامه به هزینه بالای حمل و نقل و سرویس دانش آموزان نخبه اشاره نمود و خاطرنشان کرد: شهریه مدارس سمپاد حدود ۱۶ میلیون تومان و در مناطق خاصی است و گاها امکان دارد افرادی از نقاط دوردست شهر ناچار به تردد به این مدارس شود که هزینه سرویس آنها بیشتر از هزینه تحصیل آنها می شود.

وی افزود: مدرسه من در میدان فلسطین واقع شده که در شرایط و روزهای اخیر از مکان هایی است که اغتشاش در آنها تشدید یافته و امکان دارد هنگام تردد ما به مدرسه با مترو و اتوبوس هر اتفاقی برای ما بیفتد که کسی هم پاسخگو نیست.

انتقاد از ناکارآمدی صداوسیما در مقابل رسانه های معاند

دانش آموز نخبه دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ ضمن اشاره به حضور نوجوانان در اتفاقات اخیر در سطح شهر، اظهار داشت: اگر نوجوان بموقع شنیده نشده و حرف هایش جدی گرفته نشود، در چنین مواقعی به سمتی می رود که او را جدی می گیرند و اجازه بیان حرف ها و مطالباتش را به او می دهند.

وی افزود: سبد رسانه ای کشور خالی است و دست کشورهای دیگر در این خصوص پر است. تعداد کارمندان صداوسیما بیشتر از چند ده هزار نفر است اما در مقابل یک شبکه برون مرزی معاند که کمتر از ۲۰۰ نفر کارمند دارد، کارایی نداشته و ناکارآمد است.

این دانش آموز در ادامه ضمن اشاره به برخی اقدامات تاکید کرد: بعنوان نمونه در طول ۱۶ سال تحصیل یک دانش آموز هیچ گونه فرهنگ سازی برای او نشده بعد انتظار داریم با یک جلسه نیم ساعته در محل گشت ارشاد، وضعیت فرد تغییر کند بنابراین این رویکرد غلطی است که در مدیریت فرهنگی کشور وجود دارد.

کمترین حق برای افراد، حق انتخاب است ازاین رو باید حرف آنها را شنید

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۷ در ادامه جلسه با اشاره به اینکه نباید به علت ترس از محکوم شدن، نتوانم مخالفت خویش را بیان کنم، خاطرنشان کرد: رویکرد گشت ارشاد گاها سبب مشکلات روحی برای برخی افراد شده است در حالیکه کمترین حق برای افراد، حق انتخاب است ازاین رو باید حرف آنها را شنید.

بستر مناسب برای اعتراض در کشور وجود ندارد

دانش آموز دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ با انتقاد از عدم بها دادن به رشته های علوم انسانی، اظهار داشت: متأسفانه بستر مناسب برای اعتراض در کشور وجود ندارد که منجر به بروز شرایط فعلی می شود. نمی شود فضای مجازی را فیلتر و محدود کرد اما همچنان ببینیم که مسؤلان در همان فضای مجازی درحال فعالیت هستند.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ هم در ادامه این جلسه بیان داشت: برای یک اقدام در مدرسه که سبب توسعه آن می شود، مجوزهای زیادی لازم است و مدت ها طول می کشد تا یک درخواست از مراحل بوروکراسی عبور کند بنابراین باید اختیار مدیران مدارس سمپاد افزایش یابد. همینطور یک دانش آموز سمپادی باید مورد حمایت بیشتری واقع شود.

جهاد فقط نظامی نیست بلکه جهاد علمی هم مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد

در ادامه دانش آموزی از مدرسه علامه حلی ۱ با اشاره به اینکه فرار مغزها زمانی صورت می گیرد که بستری برای فعالیت آنها وجود نداشته باشد، اظهار نمود: مسؤلان باید به حرف های مقام معظم رهبری گوش دهند که جهاد علمی را مهم بر می شمرند.

وی اضافه کرد: باوجود این که خدمت سربازی یک خدمت مقدس است اما باید در نظر داشت که جهاد فقط نظامی نیست بلکه جهاد علمی هم خود یک نوع خدمت و جهاد به حساب می آید که باید فرد نخبه بتواند به پژوهش و تحقیق خود ادامه دهد و دو سال وی در سربازی تلف نشود. همینطور در همه جای دنیا به المپیاد بیشتر از کنکور اهمیت می دهند که در این خصوص باید رویکرد در کشور تغییر کند.

دانش آموز مطالبه گر، غرب زده نیست

دانش آموز نخبه دختری از مدرسه فرزانگان یک در ادامه که معتقد بود کلاس های آموزشی نیم ساعته در گشت ارشاد نمی تواند تغییری در افراد بوجود آورده و حتی امکان دارد سبب انزجار آنها شود، اظهار داشت: دانش آموز مطالبه گر، غرب زده نیست.

دانش آموز دیگری که او هم از مدرسه فرزانگان یک در این نشست حاضر شده بود، اظهار داشت: متأسفانه به رشته علوم انسانی کم لطفی شده در حالیکه آینده این کشور را افرادی می سازند که در این رشته ها تحصیل کرده اند.

دانش آموزی از مدرسه علامه حلی ۱ در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه هنگام بازپرسی از دانش آموزان خاطی در جریانات اخیر باید یک روانشناس تربیتی هم حضور داشته باشد، اظهار داشت: طرح رتبه بندی معلمان سبب انتظار و فرسودگی معلمان شده که این حال به دانش آموزان هم انتقال داده می شود و معلمی که خسته و اذیت شود، بطور قطع پیابندی خویش را هم نسبت به تدریس از دست می دهد.

انتقاد از بی توجهی به دروس عمومی

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۷ در این نشست بیان داشت: عمدتا تدریس درس های عمومی در مدارس کم اهمیت شمرده می شود و حتی گاهی توسط افراد غیر متخصص تدریس می شود. برای مثال معاون یک مدرسه تدریس درس دینی را بر عهده می گیرد در حالیکه هیچ سررشته ای در این خصوص ندارد و سؤالاتی که برای دانش آموزان به وجود می آید، همانگونه باقی می ماند.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان یک در ادامه این جلسه خواهان اهمیت دادن به رشته فوتوگرافی و ایجاد رشته هایی نظیر آن در مدارس سمپاد کشور شد.

دانش آموز دیگری هم از همین مدرسه اظهار داشت: لازم است فضای بزرگ و صادقانه ای برای ابراز نظرات وجود داشته باشد و در کنار آزادی بیان، آزادی بعد از بیان هم داشته باشیم.

دانش آموزی از مدرسه علامه حلی یک در ادامه جلسه با انتقاد از این که در کشور، نخبه پرورش می دهیم اما امکان حفظ آنها را نداریم، با انتقاد از اهمیت دادن به المپیک و عدم توجه به المپیاد، اظهار داشت: جایزه کسی که مدال طلای المپیاد را کسب می کند تنها ۳ میلیون تومان است که این حاکی از عدم ارزشمندی این رقابت ها برای مسؤلان است.

انتقادات صریح یک دانش آموز از محتوای برخی کتب درسی

این دانش آموز در رابطه با عدم اهمیت دادن نظام تحصیلی به دروس عمومی همچون دینی و تاریخ بیان داشت: درس دینی صرفاً تبدیل به یک درس حفظی شده تا جایی که افراد برای حفظ مطالب آن مبادرت به شعرسازی می کنند تا هنگام امتحان به خاطر بسپارند و یا در کنکور بتوانند به سوالات آن پاسخ دهند. همینطور تاریخ در هر مقطع تحصیلی، شامل ۲۴ درس است که حجم زیادی بر می دارد و حتی می شود با کتاب های آن وزنه زد اما هیچ بار علمی برای ما ندارد.

دانش آموزی نخبه دختری از مدرسه فرزانگان ۷ در ادامه با اشاره به اینکه ما از نسل خود جلوتر هستیم، اظهار داشت: امکان دارد حرف هایی که امروز می زنیم، همین امروز یا طی ماههای آینده هم تأثیری نکند اما امیدوارم در آینده اثرگذار باشد.

دانش آموز پسری از مدرسه علامه حلی ۱۰ در ادامه این جلسه بیان نمود: در سالهای دوره ابتدایی به ما انواع علم ها را می آموزند اما الفبای زندگی را یاد نمی دهند؛ در حالیکه این سال ها نقطه عطفی برای همه سال هاست.

وی در رابطه با اهمیت المپیاد اظهار داشت: در دنیا چند کشور برای المپیاد هدف دارند و کشور ایران هم خویش را یکی از مدعیان آن می داند و تعداد مدال های المپیاد از جانب نخبگان مختلف است اما به نظر می آید هدفی برای آن از جانب کشور تبیین نشده است.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه جلسه ضمن اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در رابطه با محتوای برخی کتب درسی اظهار داشت: لازم است کتب درسی اصلاح گردد.

دانش آموزی در ادامه جلسه از مدرسه علامه حلی ۱ از فضای مجازی رها شده انتقاد نمود و اظهار داشت: فضای مجازی رها شده و باید فکری از جانب مسؤلان برای آن شود که تأثیرات منفی روی نوجوانان گذاشته است.

وی همینطور تدریس دروس دینی و تاریخ را با ایراداتی همراه دانست و اضافه کرد: دروس عمومی نباید به صورت نمره ای باشد بلکه باید به صورت عرضه شود.

انتقاد از محدودیت در فضای مجازی

دانش آموز دیگری از مدرسه فرزانگان ۱ در این نشست با انتقاد از ایجاد محدودیت برای فضای مجازی در شرایط فعلی کشور، اظهار داشت: فرصت های شغلی که فضای مجازی برای برخی افراد بوجود آمده بود با تعطیلی این فضا از دست رفت در حالیکه به دنبال بسته شدن یک کسب و کار، یک خانواده متلاشی می شود.

این دانش آموز افزود: از طرفی عدم اهمیت به محیط زیست و میراث فرهنگی سبب شده حوزه گردشگری کشور تضعیف شود در حالیکه میتوان از این فضا برای رونق اقتصاد بهره برد.

دانش آموزی در ادامه این جلسه از مدرسه علامه حلی ۱ با انتقاد از رسانه ملی ضعیف اظهار داشت: می گویند جنگ سبب عقب ماندگی کشور شد و زیرساخت ها را از بین برد که حرف درستی است اما حالا که ۳۰ سال از آن دوران گذشته و نمی شود همان حرف را مدام تکرار کرد.

وی اضافه کرد: همینطور باید توجه کرد با عنایت به لزوم استفاده از فضای مجازی باید فرهنگ استفاده از آنرا تعالی بخشید که در این صورت نیازی به فیلترینگ نیست.

سواد رسانه ای باید از مقطع ابتدایی آموزش داده شود

وی در ادامه آموزش، پژوهش، فناوری و تولید را سبب رشد و توسعه کشور دانست و اضافه کرد: سواد رسانه ای باید از مقطع ابتدایی آموزش داده شود همینطور باید رقابت هایی هدفمند در مقاطع تحصیلی مختلف برای نخبگان ایجاد شود که نتیجه بخش خواهد بود.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه از عدم محتواسازی مناسب از جانب صداوسیما انتقاد نمود و اظهار داشت: انیمیشن های خارجی سبب افزایش خشونت در کودکان شده است که با محتواسازی مناسب باید جلوی آنرا گرفت. از طرفی مسؤلان باید بدانند فضای مجازی برای پژوهش و تحقیق افراد نخبه مورد نیاز است که هم اکنون محدود شده است.

دانش آموزی از همین مدرسه، اظهار داشت: هم اکنون در کشورهای خارجی علوم ابن سینا تدریس می شود اما در کشور ما به این مورد بهایی داده نمی گردد. همینطور لازم است مسؤلان به سیستم ورزشی مدارس هم رسیدگی کنند.

در ادامه کریمیان رئیس سمپاد تهران هم در این نشست ضمن اشاره به فرمایش رهبری در خصوص این که برای تداوم نظام نیازمند پژوهشگر و دانشمند هستیم، اظهار داشت: برای تربیت پژوهشگر و دانشمند هم باید به صورت ویژه به آموزش و پرورش دقت کنیم که از آن غفلت کرده ایم.

وی اضافه کرد: همانگونه که برای دانش آموزان معمولی و استثنایی معلم تربیت کرده ایم باید برای دانش آموزان مستعد و تیزهوش هم معلم تربیت نماییم.

الهام یاوری رئیس مدارس سمپاد هم در این نشست صحبت دانش آموزان حاضر را یک فرصت دانست و اظهار داشت: حتی اگر با برخی صحبت ها موافق نباشیم باید آنها را به فضای سیاست گذاری و تصمیم گیری نزدیک نماییم و آنها را بعنوان شنونده در محافل تصمیم گیری حاضر نماییم.

وی در انتها بر تربیت و حضور معلمان پرورشی در مدارس تاکید کرد.

قالیباف: این جلسه برای شنیدن حرف های شما بود

در ادامه این جلسه که حدود ۳ ساعت به طول انجامید و همه دانش آموزان حاضر به بیان دیدگاه های خود پرداختند، محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه امروز از کلام تک تک دختران و پسران خوبم استفاده کردم، اظهار داشت: این جلسه برای من جلسه ای جذاب و متفاوت بود.

قالیباف با بیان اینکه این جلسه را ایجاد کرده ام تا حرف های شما را بشنوم تصریح کرد: مایلم جلسه دیگری در خدمت شما باشم تا هم من بتوانم ابتدا نکات خودم را مطرح کنم و هم شما فرصت داشته باشید تا حرف های من را نقد کنید.

در پایان این جلسه قرار شد در جلسه دیگری ادامه این گفت و گوها دنبال شود.




1401/08/10
10:10:49
0.0 از 5
3393
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , دولت , رهبری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳