مجلس ایران دات كام

تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی در مجلس حاشیه ساز شد

تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی در مجلس حاشیه ساز شد

به گزارش مجلس ایران دات کام، بحث و بررسی پیرامون ساز وکار تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی و ترکیب این شورا پای مبحث تصمیم گیری در مورد حذف ارز ترجیحی و وضعیت فعلی اقتصاد کشور را به جلسه علنی مجلس کشید و حاشیه ساز شد.


به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم امروز ( یکشنبه) مجلس به بررسی ماده ۱۸ طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که به ساز وکار تشکیل شورای فقهی باز می گشت، پرداختند.
در حین بررسی ماده ۱۸ این طرح، روح الله ایزدخواه ضمن طرح پیشنهادی، بیان نمود: عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان تنظیم گری، نظارت و حقوقی رئیس کل در این شورا اشکالاتی دارد. رئیس کل بانک مرکزی نباید حق رای در این شورا داشته باشد همانطور که رئیس مجلس عضو شورای نگهبان نیست. حضور رئیس کل باید بدون حق رای باشد چون که فقها باید در این شورا اظهار نظر کنند. همان گونه که در زمان انتخابات می گوییم که ۹۶ درصد مردم سرمایه بانکها را تأمین می کنند اما ۴ درصد منتفع می شوند، در جریان بررسی چنین طرحی باید به این مساله توجه داشته باشیم. ده ها متخصص اسلامی امروز در قم هستند که در سطح دکتری در پژوهشکده ها فعال می باشند و ما چه زمانی مقرر است به آنها فضا دهیم؟ مرحوم هاشمی هم همینطور کشور را اداره می کرد، به علما می گفت شما درس اخلاق دهید ما به جای همه شما اقتصاد را اداره می کنیم؛ بنابراین این وضعیت امروز کشور شده است! بانکها تمام اقتصاد، تولید، کشاورزی و تجارت ما را استثمار کردند و در زمان رکود و رشد منفی هم به دنبال ایجاد شعبات جدید خود هستند بنابراین ما نباید در خستگی به این مورد رای موافق دهیم همان گونه که در خستگی با حذف ارز ترجیحی موافقت کردیم و الان پشیمان هستیم.
ایشان در ادامه بیان نمود: با تدابیری که برای این شورا در طرح مذکور اندیشیده شده نه تنها رئیس بانک مرکزی پاسخگو نخواهد بود بلکه ما اختیارات آنرا هم افزایش می دهیم. ما باید توجه داشته باشیم که مجلس حق سوال یا استیضاح رئیس بانک مرکزی را ندارد بنابراین عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش از شورای فقهی باید حذف شود.
در ادامه سید غنی نظری در پاسخ به اظهارات وی، بیان نمود: این تریبون دست ما امانت است. این درست نیست که از پشت این تریبون به کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه است توهین نماییم. چون که این افراد نمی توانند از خودشان دفاع کنند. نمی توان خدمات آنها را زیر سوال برد. این اقدام منجر به وهن مجلس می شود. همین آقایان بودند که سر خودرو دنا چه حاشیه ای برای مجلس ایجاد کردند. از ریاست جلسه انتظار می رود در کنترل جلسه دقت لازم را داشته باشد. نمی توانند حرف منطقی بزنند از روی احساس نظر می دهند.
علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در خلال این بحث ها، بیان نمود: یک عزیزی اظهار داشت که مجلس خسته است اما بنده اعلام می کنم که نمایندگان سر حال به امور رسیدگی می کنند و دشمن خسته است.
روح الله ایزدخواه هم باردیگر در اظهاراتی دیگر خطاب به سید غنی نظری، اضافه کرد: دوستان به من سفارش کردند که در چارچوب تذکر اصل ۷۵ پاسخ آقای غنی نظری را بدهم. اما بنده این کار را نمی کنم چون که وضعیت موجود گویای همه چیز است. شما هم با این گفتمان روی کار آمدین که وضعیت موجود را تغییر دهید. ما که چیزی از شما ندیدیم. اگر با اشرافیت مخالف هستید بفرمایید. اگر به دنبال اصلاح سیستم بانکی هستید بفرمایید. چماق بر سر ما نکوبید. نماینده مستقل است و اینجا جای اظهار نظر می باشد. ما بدون تعارف با مردم حرف می زنیم و مردم خودشان قضاوت می کنند.
در ادامه جلسه سید غنی نظری در تذکری با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، بیان نمود: نمایندگان خسته نیستند چون که وقت خویش را صرف ملت و جمهوری اسلامی می کنند. بعضی از دوستان می گویند در خواب آلودگی مجلس به حذف ارز ترجیحی رای داد که این به خودشان باز می گردد نه مجلس. رفتار نمایندگان نباید مجلس را زیر سوال ببرد. اقدام مجلس در تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه قدم گذاشتن در راه مبارزه با فساد بود. بنده هم مخالف وضعیت موجود هستم. با وضع موجود بانکها هم مخالف هستم. عامل اصلی گرانی و تورم بانکها هستند. این که بانکها باید پاسخگو باشند بر هیچ کس پوشیده نیست. بنده نه موافق وضعیت موجود هستم و نه مدافع حرکات فعلی بانکها. این قانون بعنوان یک قانون مترقی می تواند مصائب و مشکلات بانکها را مرتفع کند. ما هم مخالف وضعیت موجود هستیم و بنده دیگر به بحث دوست عزیزمان ورود نمی کنم.
علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت باردیگر خاطرنشان کرد: مجلس گاها در سه شیفت هم کار کرده است. امروز هم از بامداد در حال بررسی طرح بانکداری است و اگر لازم باشد سه شیفت هم می ماند تا قانون به سرانجام برسد. هیچ کس خسته نیست. از دوستان هم تقاضا دارم در صحبت های خود انصاف را رعایت نمایند.




منبع:

1401/06/06
23:32:56
0.0 از 5
3176
تگهای خبر: اقتصاد , انتخابات , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴