مجلس ایران دات كام
قاضی زاده هاشمی :

نباید باردیگر شاهد تفاوت قیمت نرخ ارز باشیم

نباید باردیگر شاهد تفاوت قیمت نرخ ارز باشیم

به گزارش مجلس ایران دات کام عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: نکته مهم در حذف ارز ترجیحی این است که بار دیگر شاهد تفاوت نرخ میان ارز آزاد و نیمایی نباشیم، چونکه باردیگر فضایی برای رانت خواری و سوءاستفاده ایجاد خواهد شد.



سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با از سرگیری مذاکرات هسته ای و شروع دور جدیدی از گفتگوها میان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا، اظهار داشت: من فکر می کنم هر مذاکره ای که صورت می گیرد اگر برمبنای احترام بر تعهدات قبلی باشد و احیای برجام را متناسب با عمل واقعی متقابل صورت دهد، به نحوی که بنا بر زورگویی و زیاده خواهی نباشد، نتیجه بخش خواهد بود.
وی با اشاره به این که شرایط غرب نسبت به سالهای قبل در گفتگوها تغییر پیدا کرده و همین موضوع رویکرد آنها را تغییر داده است، اشاره کرد: امروز آمریکا و اروپا پس از جنگ روسیه و اوکراین در شرایطی قرار دارند که اقتضا می کند واقع بینانه تر با ایران مذاکره کنند. ادامه این شرایط یعنی ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین و اثرات آن بر حوزه بازار انرژی،، نگرانی ها برای غرب را تشدید خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی اشاره کرد: اروپا که این شرایط را بیشتر لمس می کند می کوشد تا با میانجی گری شرایط بهتری در مذاکرات حاکم شود تا شاید زودتر نتیجه به دست بیاید.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با رویکرد دولت در داخل کشور و نگاه مستقل از نتیجه مذاکرات، اظهار نمود: سایر سیاست ها مربوط به اقتصاد داخل کشور است. پرداختن به ایجاد این سیاست که اثرگذاری نرخ ارز و نوسانات ارزی، کمترین اثر را روی معادلات اقتصادی کشور بگذارد، اهمیت زیادی دارد.
وی تاکید کرد: باید وابستگی اقتصاد به ارز ترجیحی کمتر و کمتر شود، البته دولت دراین زمینه تلاش خودرا برای حذف ارز ترجیحی و برطرف نمودن تبعات آن آغاز نموده است و این تلاش باید ادامه پیدا کند. نکته مهم این است که بار دیگر شاهد تفاوت نرخ میان ارز آزاد و نیمایی نباشیم، چونکه در این صورت مجدداً فضایی برای رانت خواری و سوء استفاده ایجاد خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: مقاوم سازی درونی قدرت مدیریت دولت بر حفظ ارزش ریال و مدیریت نرخ ارزی دو نکته بسیار مهمی است که اگر تیم اقتصادی دولت بتواند این دو را به درستی پیش ببرد اثرگذاری قابل توجهی در وضعیت ایجاد خواهد شد و به بهبود مشکلات نزدیک تر می شویم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آخر اشاره کرد: مدیریت در این عرصه هم در زمینه سیاست داخلی اثرگذاری خواهد داشت و هم قدرت و توان تیم مذاکره کننده در گفتگوها را بیشتر خواهدنمود.


منبع:

1401/04/19
14:17:29
0.0 از 5
3285
تگهای خبر: اقتصاد , دولت , قاضی , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳