مجلس ایران دات كام
رشیدی كوچی:

باید با تقویت دیپلماسی برای حل معضل ریزگردها اقدام نمود

باید با تقویت دیپلماسی برای حل معضل ریزگردها اقدام نمود

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس، تصریح کرد: اساسا منشاء معضل ریزگردها خشکسالی است که در کشور عراق به دنبال راه اندازی سد در ترکیه رقم خورده و لازم است که با تقویت دیپلماسی برای حل این مشکل گام جدی برداشت.


جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با ایسنا، با تکیه بر لزوم تقویت دیپلماسی به منظور مقابله با ریزگردها، بیان نمود: این مورد ثابت شده که منشاء عمده ریزگردها به کشورهای همسایه بخصوص کشور عراق بر می گردد که علل گوناگونی هم دارد؛ یکی از این علل ساخت سد در ترکیه است که سبب کاهش حجم آب ورودی به رودخانه دجله و فرات بعنوان دو رودخانه بزرگ عراق شده است.
ایشان در ادامه اظهار نمود: کاهش حجم آب ورودی به این دو رودخانه بزرگ در عراق منجر به خشک شدن تالاب ها و گسترده تر شدن خشکسالی شده است. این مورد می طلبد که کشورهایی که از این مورد گرفتار ضرر و زیان شده اند نظیر کشور ما و کشور عراق بنشینند و با تقویت دیپلماسی چاره ای برای این مورد بیندیشند.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: این که یک کشور آب را برای خود تصاحب کرده و به کشورهای دیگر ندهد بطور قطع درست نیست، لازم است که در این حوزه از راه دیپلماسی وارد شد. باید حل این معضل را با گفت و گو و توافق پیش برد. در بسیاری از نقاط دیگر هم این مسائل از راه دیپلماسی حل و فصل شده است.
رشیدی کوچی تصریح کرد: باید به این مورد عنایت داشت که آب بعنوان یک نیاز اساسی در سالهای آینده می تواند موضوعی برای مناقشه باشد و در بسیاری از مقالات به حوزه جنگ بر سر آب در آینده ای نه چندان دور تاکید دارند. به نظر بنده بهتر است پیش از این که به آن مرحله برسیم از راه گفتگو باید مشکلات را حل و فصل نماییم. اساسا منشاء این ریزگردها خشکسالی است که در کشور عراق رقم خورده و دولت باید به این مورد توجه جدی داشته باشد.



1401/01/27
09:28:01
0.0 از 5
3533
تگهای خبر: دولت , قم , مجلس , مجلس شورای اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳