مجلس ایران دات كام
خضریان:

برخی دستگاه ها در راه اجرای درگاه ملی مجوزها سنگ اندازی می کنند

برخی دستگاه ها در راه اجرای درگاه ملی مجوزها سنگ اندازی می کنند

به گزارش مجلس ایران دات کام سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: وزارت خانه های صمت و کار موافقت اولیه را با صدور مجوز از راه درگاه ملی اعلام نموده اند؛ اما گروهی از مسؤلان در وزارت خانه های مزبور ضمن مخالفت، سنگ اندازی می کنند.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از مهر، علی خضریان عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره عدم اجرایی شدن سامانه G۴B و تحقق نیافتن اهداف مدنظر برای این سامانه اظهار داشت: تبدیل شدن درگاه ملی مجوزهای کشور (G۴B.ir) به پنجره واحد صدور مجوزهای کشور، علیرغم تاکیدات و زیرساخت های قانونی موجود تابحال فراهم نشده است که میتوان در مورد چرایی عدم توفیق در اجرای این قانون حتی پس از گذشت یک سال، به علل عدیده ای اشاره نمود.
وی خاطرنشان کرد: بعنوان یکی از علل عمده این مورد که بیشتر در دولت دوازدهم فراگیر بود، میتوان به اختلافات بین دستگاهی و عدم همکاری نهادهای مختلف با متولی اصلی این درگاه یعنی وزارت اقتصاد اشاره نمود. صدور مجوز، در واقع نوعی قدرت و حاکمیت را برای مراجع صدور به همراه دارد. از این روی، مقاومت در مقابل کاهش قدرت را میتوان بعنوان اصلی ترین انگیزه این مراجع برای مخالفت با درگاه ملی مجوزهای کشور برشمرد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: علیرغم این که مبحث عدم همکاری دستگاه ها با نهاد متولی تا حدودی در دولت فعلی برطرف شده است و مطابق با شنیده ها وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت اولیه خویش را با صدور مجوزهای مربوطه شان از راه درگاه مذکور اعلام نموده اند؛ اما هنوز هم گام عملی در این خصوص برداشته نشده و همچنان گروهی از مسئولین مرتبط در همین وزارت خانه های مزبور ضمن مخالفت با این موضوع، در این راه سنگ اندازی می کنند.
خضریان ضمن اشاره به این که شرایط دریافت هر مجوز کاملا شفاف نیست، بیان نمود: هر لحظه امکان دارد تا مطابق با بخشنامه مرجع صدور مجوز مربوطه، رویه اعطای هر مجوزی تغییر کند، ازاین رو صدور مجوز از راه پنجره واحد ابتدا نیازمند بررسی، تدقیق و شفاف شدن فرایند صدور مجوزها در هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب ‎وکار، بعنوان متولی اصلی و قانونی این موضوع، است.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور، کسب وکارمحور نیست، اظهار داشت: همین مبحث سبب سردرگمی کاربران در عرضه درخواست خواهد شد. به این مفهوم که کاربر در زمان رفتن به درگاه ملی مجوزهای کشور، قصد عرضه درخواست مجوز جهت راه اندازی کسب و کار خاصی را دارد؛ اما در این درگاه با انبوهی از مجوزهای مستقل روبرو می شود و نمی داند که برای نیل به هدف نهایی خود باید چه قدم هایی را بپیماید و چه مسیری پیش روی وی قرار دارد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: پیچیدگی نظام استعلامات درون سازمانی و بین سازمانی، کاغذی بودن بخشی از فرآیندهای درون سازمانی و فقدان نظام ارجاع بین دستگاهی، همگی دست به دست هم داده اند تا این مهم حداقل در زمان حاضر، نتواند به صورت کامل محقق شود.
خضریان با عرضه پیشنهاد برای اجرایی شدن درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد صدور مجوزها، اظهار نمود: با عنایت به تمام ملاحظات بیان شده، پیشنهاد می شود که هم اکنون ضمن اولویت بندی، طرحی چند مرحله ای به منظور تبدیل تدریجی درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره واحد صدور مجوزها آماده شود.
وی تصریح کرد: گام های عملیاتی برای ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها به ترتیب اولویت شامل بازتنظیم اطلاعات موجود در درگاه G۴B به صورت کسب و کار محور، تفکیک مجوزهای تایید محور توسط هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و هیئت وزیران، بررسی، تدقیق و شفاف کردن فرایند دریافت مجوزهای تاییدمحور کسب و کارها به ترتیب اولویت در هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار پیشنهاد می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: اطلاع رسانی عمومی شرایط و ضوابط مصوب و طراحی درگاه ملی مجوزهای کشور بر اساس ضوابط مذکور، الکترونیکی کردن فرایند ثبت درخواست، ارجاع به مرجع صدور مجوز اصلی و صدور مجوز در ظرف زمانی توافق شده، توسط درگاه به ترتیب اولویت تعیین شده یا دستگاههای داوطلب و تعمیم اولویت به کسب وکارهای جدید و راه اندازی فرایند ثبت و صدور الکترونیکی مجوز با محوریت آنها هم از دیگر پشنهادات و راهکارهای این مورد است.


منبع:

1400/10/28
16:14:21
0.0 از 5
3667
تگهای خبر: اقتصاد , دولت , طرح , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳