مجلس ایران دات كام
قالیباف در دیدار با تجار ایرانی در تركیه:

داشتن برنامه بلندمدت دوجانبه با ترکیه لازمه ارتقای روابط است

داشتن برنامه بلندمدت دوجانبه با ترکیه لازمه ارتقای روابط است

به گزارش مجلس ایران دات کام رئیس مجلس با اشاره به اینکه در مقوله تجارت دوجانبه نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم، اظهار داشت: داشتن برنامه بلندمدت دوجانبه، لازمه ارتقای روابط تجاری و حل مشکلات تجّار است در کشور ترکیه است.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته به منظور شرکت در اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی با مبحث فلسطین و بحث در ارتباط با مهاجرت افغانستان در کشورهای اسلامی وارد استانبول شد، بامداد امروز (پنجشنبه، ۱۸ آذرماه) در اولین برنامه خود در ترکیه با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی فعال در این کشور دیدار نمود.
وی با اشاره به اینکه برپایه قانون اساسی با افتخار نماینده همه مردم ایران هستم، اظهار داشت: افتخار می کنم که از این جایگاه بتوانم صدای همه شما باشم و انجام وظیفه کنم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه برپایه فرهنگ اسلامی و ایرانی، عزت و استقلال مفاهیم مهم و اساسی برای ایرانی ها است و استقلال واقعی هزینه دارد در غیر این صورت گرفتار ذلت می شویم، تاکید کرد: البته هزینه داشتن استقلال، عزت و ایستادن مقابل زورگویی را باید همه بدهیم.
قالیباف در عین حال اظهار داشت: البته باید بپذیریم در بعضی موارد در راه آرمان های مان به واقعیات توجه نکرده و در جاهایی که لازم بود برای رسیدن به قله موفقیت، مسیرهای دیگری را طی کردیم که منکر این اشکالات نیستیم، اما درباره این اصل که همه باید مقابل زورگویی بایستیم تا عزت و استقلال کشور حفظ شود ذره ای نباید تردید نماییم.
وی با اشاره به اینکه من نه بعنوان یک فرد پشت میزی، بلکه بعنوان کسی که ۴۰ سال سابقه اجرایی دارد از مسائل و مشکلات شما در حوزه تجارت و فعالیت اقتصادی آگاه هستم، اظهار نمود: با وجود همه این مشکلات معتقدم که برای حل آنها نیازمند دو هاب مالی و لجستیکی هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه اضافه کرد: گرچه آمریکا تحریم کرده است، اما در مقابل تحولات و ظرفیت هایی که وجود دارد، این تحریم های آمریکا ضعیف بوده و آنقدر مؤثر نیست که ما نتوانیم با ایجاد هاب مالی و لجستیکی، مسائل تجاری مان را حل نماییم.
قالیباف، شرط حل این مشکلات را داشتن یک برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه و اجرای گام به گام آن دانست و اظهار داشت: اگر این گونه عمل نماییم هم منافع اقتصادی افراد یعنی فعالان اقتصادی که حق آن هاست و هم منافع ملی کشور تأمین و سبب عزت مردم می شود.
وی افزود: با ایجاد هاب مالی و لجستیکی می توانیم در روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف همچون کشورهای همسایه نظیر ترکیه شاهد ارتقای همکاری ها و شرایط بهتری باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همینطور خاطرنشان کرد: البته به این نکته دقت کنیم که در مقوله تجارت دوجانبه نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم و مثلاً اگر تحریم ها رفع شد، این مقوله کمرنگ شود، بلکه باید در این مساله نگاه بلندمدت مثلاً ۲۵ ساله داشته باشیم و حتی اگر تحریم ها رفع شد بازهم تلاش ما برای ارتقای تجارت دوجانبه ادامه یابد.
قالیباف افزود: این همان مسیری است که ما در ارتباط با کشورهایی نظیر چین و روسیه برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی طی می نماییم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در انتهای سخنان خود، تاکید کرد: کسانی که باید آن نقشه راه و تفاهمات و توافقات روی کاغذ را اجرایی کنند شما تجار و فعالان اقتصادی در بخش های مختلف هستید.
همچنین در ابتدای این نشست، برخی از فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی شاغل در ترکیه به بیان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند.
براساس این گزارش، اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با موضوعات محوری «فلسطین، مهاجرت و افغانستان»، در ایام ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) در شهر استانبول و به میزبانی مجلس ترکیه برگزار می گردد.
گفتنی است، سارا فلاحی، ابراهیم رضایی و ابوالفضل عمویی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عادل نجف زاده رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و ترکیه و رضا نجفی معاون حقوق و امور بین المللی وزیر خارجه قالیباف را در این سفر و حضور در اجلاس PUIC همراهی می کنند.


منبع:

1400/09/19
14:41:08
0.0 از 5
3865
تگهای خبر: اقتصاد , قانون , مجلس , مجلس شورای اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳