مجلس ایران دات كام
رضایی :

ردپای آقازاده ها در پرونده کرسنت

ردپای آقازاده ها در پرونده کرسنت

به گزارش مجلس ایران دات کام عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:  یکی از علل محکومیت ایران در پرونده کرسنت،  وزیر شدن زنگنه بود؛ ما از دستگاه قضا انتظار داریم که با همه مسببان قرارداد کرسنت برخورد جدی کند.



ابراهیم رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ابعاد پرونده کرسنت، عنوان کرد: لازم است بررسی جامعی درباره ابعاد مختلف پرونده کرسنت صورت گیرد چون که خسارت بسیار بزرگی از این طریق به کشورمان تحمیل شده است.
وی با اشاره به اینکه خسارت ۶۰۰ میلیون دلاری اخیر هم یکی از ابعاد پرونده کرسنت است، اظهار داشت: این در شرایطی است که بیژن زنگنه در سال ۹۲ وعده داده بود که طی دو هفته پرونده کرسنت را حل و فصل می کند اما هم اکنون بعد از ۸ سال می بینیم که فقط در یک فقره کشورمان ۶۰۰ میلیون دلار محکوم شده است. ما در این شرایط سخت اقتصادی ناچار هستیم که از جیب ملت ایران ۶۰۰ میلیون دلار را به علت اهمال، بی تدبیری و سوءمدیریت امثال زنگنه و فسادی که در دوره دولت اصلاحات رخ داده است، به بیگانگان بپردازیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حسن روحانی در دورانی که دبیر شورایعالی امنیت ملی بود، گفته بود که این قرارداد دارای آثار منفی فراوانی است و نفعی برای کشورمان ندارد اما هیچ وقت به این سؤال پاسخ نداد و معلوم نشد که چرا زمانی که رئیس جمهور شد، تدبیری برای حل پرونده کرسنت نکرد؟ در نتیجه بی تدبیری آنان ما امروز صدها میلیون دلار محکوم شدیم و ناچاریم که این خسارت را پرداخت نماییم.
رضایی با تکیه بر این که حکم اخیر دادگاه لاهه ضد ایران سند دیگری در خصوص بی کفایتی دولت روحانی و دولت اصلاحات است، خاطرنشان کرد: روند پرونده کرسنت تا سال ۹۲ به نفع ایران بود اما زمانی که زنگنه، وزیر نفت شد، ایران بیشتر محکوم شد. در واقع یکی از علل محکومیت ایران در پرونده کرسنت، وزیر شدن زنگنه بود. ما از دستگاه قضا انتظار داریم که با همه مسببان قرارداد کرسنت برخورد جدی کند و آنان باید محاکمه شوند.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید همه آقازاده های مشهوری که در قرارداد کرسنت مؤثر بودند به مردم معرفی، محاکمه و مجازات شوند، عنوان کرد: مفسدانی که قرارداد کرسنت را به کشورمان تحمیل کردند، باید به مردم پاسخگو باشند. بانیان این قرارداد ننگین و پرخسارت باید به مردم معرفی شوند.
وی ضمن اشاره به این که فسادی مانند کرسنت نتیجه عدم شفافیت است، اظهار داشت: ما معتقدیم که باید همه امور بخصوص مسائل حوزه اقتصادی شفاف باشد و شفافیت در قراردادهای داخلی و خارجی بسیار ضروری می باشد. اگر عملکرد دولت های اصلاحات و روحانی شفاف بود و قراردادها به صورت شفاف منعقد می شد، در همان زمان می شد از تحمیل قرارداد کرسنت به کشورمان پیشگیری کرد و کار به اینجا نمی رسید. یکی از درس های کرسنت برای ما توسعه شفافیت بخصوص در حوزه های اقتصادی می باشد و ما باید شفافیت را در بخش های مختلف کشور به ویژه حوزه اقتصادی نهادینه نماییم.


منبع:

1400/08/22
22:08:05
0.0 از 5
3796
تگهای خبر: اقتصاد , پرونده , حكم , دادگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳