مجلس ایران دات كام

نه سلطان است، نه مافیا سازمان است

نه سلطان است، نه مافیا سازمان است

مجلس ایران دات کام: نه سلطان است، نه مافیا، یک سازمان است که شرکت های بسیاری دز زیرمجموعه اش فعال می باشند و هر سال چند بار به بهانه ها و انحاء مختلف قیمتها را می افزایند. سازمانی به نام سازمان هواپیمایی کشور. تا حالا هم در عمل هیچ یک از قوا نتوانسته اند یک دفعه برای همیشه مانع رفتارهای غیرقانونی شرکت های زیر مجموعه این سازمان شوند با وجود اینکه دستگاه های نظارتی هر از گاهی تذکرات لازم را داده اند و دود این تخلفات هم مستقیما در چشم مردم می رود.


به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، افزایش قیمت بلیت هواپیما یکی از غصه هایی است که با شیوع ویروس کرونا گریبان گیر مردم شده و در مقطعی که بیش از هر دوره عموم مردم جامعه نیازمند دسترسی سهل به وسایل حمل و نقل عمومی بمنظور تردد بین استانی هستند، دست بخش اعظمی از جامعه را از ناوگان هوایی کشور کوتاه کرده است.
با شیوع گسترده ویروس کرونا ناوگان هوایی کشور نیز مانند سایر حوزه های اقتصادی در امتداد حفظ سلامت مردم با محدودیت هایی مواجه گردید و بنا بر دستور ستاد ملی کرونا تنها ایرلاین ها مجوز استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را کسب کردند. اما ایرلاین ها نیز بعد از کارشکنی های گوناگون در اجرای این مصوبه، به بهانه جبران هزینه های پرواز نرخ خودرا افزایش داده و هر از گاهی مسیر قانون شکنی را پیش گرفتند.
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بعنوان یک کمیسیون تخصصی ضمن اعلام مخالفت خود با افزایش نرخ ایرلاین ها قول پیگیری این مساله را داد. در نهایت بعد از چندین جلسه با مسئولان امر در وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری کمیسیون عمران اعلام نمود که نرخ ایرلاین ها باید کم شده و تنها مجوز افزایش ۱۰ درصدی به شرکتها داده شده است.
اما با گذشت چندین ماه از اجرای ناقص این مصوبه و شروع مسافرت های تفریحی و سیاحتی مردم باردیگر نرخ ایرلاین ها به رشد خود ادامه داد و حتی در مسیرهای شهرهای تفریحی یا زیارتی افزایش چندین برابری را رقم زد.
برخلاف وعده و وعیدهای سازمان هواپیمایی کشوری برای کنترل و نظارت بر نرخ پروازها، ایرلاین ها در تمام طول این مدت به تخلف خود ادامه داده و به صورتی مانند یک جزیره خودمختار عمل کردند.
اما در کنار پرواز نرخ ایرلاین ها از باند کرونا با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و مجوز کشور عراق برای ورود زوار تنها بوسیله خطوط هوایی، باردیگر ایرلاین ها فرصت را غنیمت شمرده و با وجود تعیین نرخ ۵ میلیون تومانی برای پرواز رفت و برگشت زوار حسینی، نسبت به فروش چندین برابری بلیت هواپیما اقدام نموده اند.
در این میان متولیان امر نیز باردیگر وعده کنترل نرخ ایرلاین ها و برخورد با شرکت های متخلف را مطرح کرده اند.
محمد رضا رضایی کوچی بعنوان رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده است که باتوجه به این که نرخ مصوب بلیت هواپیما برای رفت و برگشت به کشور عراق برای زوار اربعین ۵ میلیون تومان تعیین شده است، همه ایرلاین ها موظف اند با این نرخ بلیط را بفروش برسانند و حق ندارند مبلغی بیش از این دریافت نمایند.
وی همین طور بیان کرده که اگر ایرلاینی بیش از ۵ میلیون تومان بلیط رفت و برگشت را به زوار بفروشد و فرد یا کاروان از ایرلاین شکایت کند، آن ایرلاین موظف است پس از سفر مبلغ اضافه را به فرد باز گرداند و کمیسیون عمران این مساله را بوسیله سازمان هواپیمایی دنبال می کند.
از طرف دیگر باتوجه به ترفند تعدادی از ایرلاین ها در عدم فروش بلیت برگشت به زوار تاکید کرده که ایرلاین ها موظف می باشند اگر فردی متقاضی باشد هم زمان با بلیط رفت، بلیط برگشت را هم برای زائر صادر کند. این که ما زائر را به عراق بفرستیم و زائر در آنجا مجبور شود برای برگشت مبلغ هنگفتی را بدهد اصلا قابل قبول نیست.
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد نهادهای نظارتی تاکید کرده است که نکته تامل برانگیز این است که مگر ستاد اربعین، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری خبر ندارند که هرساله مراسم اربعین برگزار شده و زوار به کربلا می روند پس چرا اجازه تکرار هر ساله این تخلف را می دهند؟ متاسفانه این ضعف اساسی دستگاه های نظارتی است که بموقع با متخلفان برخورد نمی کنند.
وی همین طور از ایرلاین ها بعنوان بنگاه ها اقتصادی سرکشی یاد کرده که تابع هیچ قانونی نیستند و در نهایت از دادستان تهران درخواست کرده تا برای برخورد با ایرلاین های متخلف هرچه سریع تر به این مساله ورود کند.
این در حالیست که رستم قاسمی، بعنوان وزیر راه و شهرسازی نیز در توئیتی تاکید کرده است: «رفاه و آرامش زائران اربعین خط قرمز ماست. به معاون حمل و نقل، رییس سازمان هواپیمایی و تمام مسئولان ذیربط دستور دادم با هرگونه گران فروشی بلیت اربعین برخورد کنند. شخصاً گزارشات را پیگیری و بازرس ویژه ای در فرودگاه ها مستقر کرده ام و از روز سه شنبه نظارت میدانی در دفاتر فروش نیز ایجاد خواهد شد.»
عباس مقتدایی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه های جداگانه ای به سرپرست سازمان هواپیمایی کشور، رییس سازمان حج و زیارت، فرمانده نیروی انتظامی و مدیرعامل شرکت پست بر لزوم افزایش پروازهای اربعین و همین طور تسریع در صدور و ارسال گذرنامه برای سفر اربعین اصرار کرد.
وی همین طور تاکید کرده که سازمان هواپیمایی کشوری نیز نتوانست مدیریت قیمت و تعداد پروازها را انجام دهد و طبق گفته کارشناسان بنظر می رسد پروازها در حقیقت کمتر از ظرفیت اعلامی است. مردم و علاقمندان به زیارت، مصوبه ۶۰ هزارنفری را فصل الخطاب قرار دادند و تبعیت کردند، ولی توقع داشتند حداقل برای همین تعداد کم، برنامه ریزی مناسب صورت می گرفت.
بنظر می رسد قانون شکنی ایرلاین ها طاقت نمایندگان مجلس را نیز سرآورده است اما سوال اصلی این است که چرا نمایندگان از ابزار قانونی خود برای نظارت بر عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری که رئیس آن از طرف وزیر راه و شهرسازی تعیین می شود، استفاده نمی کنند؟
وعده و وعیدهای نافرجام متولیان امر برای نظارت بر نرخ ایرلاین ها و تکرار تخلف از طرف ایرلاین ها منجر به عدم دسترسی بخش قابل توجهی از مردم به ناوگان هوایی کشور شده است. بازبینی در قوانین موجود و اختتام دادن به سیاست های یک بام و دو هوایی در این عرصه یکی از مطالبات امروز مردم است.
با شروع به کار دولت سیزدهم که بگفته ناظران سیاسی سه قوه از یک خط فکری هماهنگ برخوردار می باشند انتظار می رود که این بی قانونی ها در حوزه فروش بلیت هواپیما یک دفعه برای همیشه با تدبیر سه قوه به انتها یابد.




منبع:

1400/07/01
11:26:27
0.0 از 5
3648
تگهای خبر: اقتصاد , پیگیری , دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳