مجلس ایران دات كام

توضیحات موسوی درباره روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

توضیحات موسوی درباره روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

به گزارش مجلس ایران دات کام سخنگوی هیأت رئیسه مجلس روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون های تخصصی و پس از آن صحن علنی مجلس را توضیح داد.


به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران اظهار نمود: امروز ساعت ۱۳: ۳۶ رسما نامه آیت الله رئیسی رئیس جمهور خطاب به رئیس محترم مجلس آقای دکتر قالیباف در خصوص اعلام اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس واصل شد. ان شاءالله در جلسه علنی روز شنبه ۲۳ مرداد رسما این نامه اعلام وصول می شود و سپس مجلس وارد فرآیند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی جهت رأی اعتماد خواهد شد.
وی اظهار داشت که رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی اسامی وزرای پیشنهادی را جهت رأی اعتماد مجلس معرفی کرد؛ این اسامی را در اینجا می توانید بخوانید.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره روند رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی اظهار داشت: پس از آنکه روز شنبه ۲۳ مرداد رسما این نامه اعلام وصول شد در سامانه ای که در مجلس آماده شده سوابق، مدارک، برنامه و کارنامه وزرا بارگذاری می شود. این سامانه در دسترس نمایندگان است؛ بنابراین از ۲۳ مرداد جلسات کمیسیون های تخصصی جهت بررسی برنامه وزرا تشکیل خواهد شد. زمانبندی منطقی صورت گرفته که هر وزیر پیشنهادی علاوه بر کمیسیون های در رابطه با آن وزارت خانه در سایر کمیسیون ها هم حضور پیدا کند.
وی افزود: بر این اساس وزرا حدودا با همه نمایندگان صحبت و مذاکره و برنامه های خویش را عرضه می کنند و به سوالات نمایندگان پاسخ می دهند.
وی ادامه داد: یک هفته پس از بررسی برنامه وزرا در کمیسیون های تخصصی وزرا در صحن علنی حضور پیدا می کنند. در ابتدا سخنگوی هر کمیسیون تخصصی گزارش کمیسیون خویش را درباره آن وزیر که مقرر است صلاحیت اش در مجلس بررسی شود، قرائت می کند و بعد موافقان و مخالفان صحبت کرده و در نهایت وزیر پیشنهادی برنامه اش را تشریح می کند. رئیس جمهور می تواند در صورت تمایل علاوه بر حضور در مجلس برای تشریح برنامه های کلان دولت در مقام دفاع از هر وزیر صحبت کند.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت که در نهایت به صورت یکجا از نمایندگان برای دریافت رأی اعتماد برای کلیه وزرای پیشنهادی رأی گیری می شود. احیانا جلسه رأی اعتماد از روز شنبه ۳۰ مرداد شروع می شود ولی زمان نهایی آن منوط به جلسه هیأت رئیسه است که اعلام خواهد شد. حداقل چهار روز جلسات بررسی صلاحیت در صحن علنی به طول می انجامد.




منبع:

1400/05/21
00:04:07
0.0 از 5
3793
تگهای خبر: دولت , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴