مجلس ایران دات كام
در دیدار قالیباف و رئیس اقلیم كردستان مطرح شد؛

تاکید بر توسعه بازارچه ها و مناطق آزاد در مرزهای مشترک ایران و عراق

تاکید بر توسعه بازارچه ها و مناطق آزاد در مرزهای مشترک ایران و عراق

به گزارش مجلس ایران دات کام رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا بوسیله نوار مرزی بین دو کشور، اظهار داشت: ساماندهی مبادلات مرزی با توسعه بازارچه ها و مناطق آزاد تجاری در نقاط مرزی ضروری می باشد.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی قبل از ظهر امروز(جمعه، ۱۵ مردادماه) با نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق که بمنظور حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به تهران سفر کرده بود، دیدار و گفت و گو کرد.
قالیباف در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات برادرانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اظهار داشت: توسعه و گسترش همکاری ها و ارتباطات دوستانه فی درخلال خصوصاً در حوزه اقتصادی به نفع مردم دو کشور است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق خصوصاً با اقلیم کردستان و وجود مرز مشترک و طولانی، ضرورت دارد با فراهم آوردن زیرساخت های لازم، راه های مواصلاتی، ساخت و توسعه بازارچه های مرزی و ارائه تسهیلات به تجار و بازرگانان، زمینه افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری فی درخلال ضمن ایجاد رونق اقتصادی، به معیشت مرزنشینان منطقه کمک کرد.
قالیباف بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا بوسیله نوار مرزی بین دو کشور اصرار کرد و اضافه کرد: ساماندهی مبادلات مرزی با توسعه بازارچه ها و مناطق آزاد تجاری در نقاط مرزی به ارتقای سطح معیشت مردم منطقه کمک فراوانی می کند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در آخر این دیدار اشاره کرد: باتوجه به خواست و اراده طرفین برای بسط همکاری ها خصوصاً در حوزه تبادلات تجاری و اقتصادی، ضرورت دارد تا با پیگیری و کمک به اجرای توافقات انجام شده با اقلیم کردستان و دولت عراق، زمینه لازم برای ایجاد تحرک اقتصادی را فراهم نمود.
نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز در ابتدای این دیدار اظهار داشت: ما همیشه قدردان کمک های جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف چه در دوران صدام و چه حملات داعش و بعد از آن به اقلیم کردستان و ملت و دولت عراق هستیم و هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد که در اوج شرایط سخت برادران و خواهران ایرانی در کنار ما بودند.
وی در ادامه اضافه کرد: ما اهمیت فراوانی برای بسط تعاملات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران قائلیم و همیشه از روند توسعه و ارتقاء سطح مناسبات میان دولت جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران حمایت می نماییم.
بارزانی در ادامه کمک به افزایش عایدات و درآمد ساکنان مرزی ایران و عراق و اقلیم را با اهمیت خواند و اضافه کرد: ارائه تسهیلات لازم به تجار و بازرگانان محلی و مرزنشین ضمن ایجاد فرصتهای شغلی مناسب در منطقه، معضلاتی نظیر قاچاق کالا، بیکاری و ناامنی را از بین می برد.
رئیس اقلیم کردستان عراق در آخر این دیدار، گفتگو و مذاکره مستمر میان مسئولان دو طرف را دریافتن چاره مشکلات و رفع موانع موجود در راه گسترش تبادلات اقتصادی، مفید و مؤثر دانست.


منبع:

1400/05/16
12:10:11
0.0 از 5
4101
تگهای خبر: اقتصاد , پیگیری , دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳