مجلس ایران دات كام
قالیباف در صحن مجلس:

محكومین قضائی صلاحیت ورود به شوراها را ندارند

محكومین قضائی صلاحیت ورود به شوراها را ندارند

به گزارش مجلس ایران دات کام رئیس مجلس باتاکید بر این که صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها باید بر مبنای استعلام ها بررسی شود اظهار داشت: کسی که سابقه محکومیت دارد، حتما صلاحیت ورود به شوراها را ندارد.



به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، سید کاظم دلخوش در اخطار قانون اساسی ضمن اشاره به ایرادات قانون انتخابات شوراها اظهار داشت: در مجلس دهم سعی کردیم مبحث بررسی صلاحیت های داوطلبان شورای شهر و روستا را به شورای نگهبان واگذار نماییم تا مسئولیت از دوش مجلس برداشته شود، ضمن این که در انتخابات شوراها نظارت مجلس استصوابی نیست.
وی افزود: باید نظر ۴ ارگان باید دریافت شود، اما هم اکنون تعداد ارگان ها زیاد شده و فراتر از قانون عمل می شود. در بعضی موارد سلیقه ای عمل می شود که این مورد به ضرر مجلس است. مراجع ۴ گانه باید در مورد افراد مدارک مستند عرضه بدهند، باید محکومیت ها مشخص شود.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم، عنوان کرد: من اشکال را به هیات نظارت استان ها و مرکزی نمی گیرم، ولی روش ها اشتباه است، به صورتی که به هیات رئیسه مجلس صدمه می زند. باید در این مورد ترتیبی اتخاذ شود، مردم صدمه نبینند.
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به اخطار دلخوش اظهار داشت: نکته ای که آقای دلخوش اشاره کردند، تذکر بجا و واردی نیست. مراجعات زیادی در مورد این مورد انجام شده و چند روز قبل جلسه ای با هیات نظارت مرکزی، وزیر کشور و ستاد اجرایی انتخابات شوراها برگزار شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برپایه قانون و برپایه استعلام ها بایدصلاحیت نامزد های انتخابات شوراها بررسی شود. مراجعی قانونی باید استعلام ها را اعلام نماید، مشخص شده که اگر همه مراجعی که در قانون مطرح شده، فردی را تایید کرده و محکومیت و محرومیتی ندارد، دلیل ندارد که هیات نظارت آنها را برپایه یک گزارش مردمی، صلاحیت افراد رد کند و این مغایر قانون است.
قالیباف افزود: در مبحث گزارش صلاحیتی که مراجع قانونی به هیات نظارت می دهند، هیات نظارت هم باید به درستی قانون را رعایت کند و برپایه آنها تصمیم قانون خویش را بگیرد. از آقای کاظمی خواهش می کنم بعنوان رئیس هیات مرکزی، دقت کرده تا قانون را به درستی رعایت نمایند که حقی از مردم ضایع نشود و مجلس در این حوزه صدمه نبیند. اگر کسی محکومیت دارد، حتما صلاحیت ورود به شوراها را ندارد، ولی باید حکم محکومیت وی از سوی دستگاههای ذیربط تایید شده باشد. ان شالله نمایندگان ما در شورای مرکزی این دقت را داشته باشند.


منبع:

1400/02/26
20:58:35
0.0 از 5
3995
تگهای خبر: انتخابات , حكم , شورای نگهبان , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱