مجلس ایران دات كام
در چهارمین كنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم مطرح كرد:

قالیباف: تحریم های ظالمانه آمریكا ضد مردم ایران، مصداق تروریسم اقتصادی می باشد

قالیباف: تحریم های ظالمانه آمریكا ضد مردم ایران، مصداق تروریسم اقتصادی می باشد

مجلس ایران دات کام: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعمال تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا در بخش هایی از جهان و همچون ضد مردم ایران، مصداق بارز تروریسم اقتصادی می باشد. مقابله با تروریسم در اشکال مختلف آن هم باید تبدیل به دغدغه نخست همه کشورها شود.


به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در چهارمین کنفرانس رؤسای مجالس با محوریت مبارزه با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای، ضمن تشکر و قدردانی خویش را از مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه، به خاطر برگزاری این نشست اظهار داشت: امیدوارم این نشست بتواند زمینه مناسبی جهت همبستگی و تقویت هرچه بیشتر پیوندهای موجود بین کشورهای منطقه فراهم آورد.
قالیباف با اشاره به اینکه این نشست در شرایطی برگزار می گردد که منطقه ما و جهان با چالش ها و بحران های عدیده سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه می باشد، اظهار نمود: همه گیری ویروس کووید ۱۹، بعنوان یکی از چالش های نوظهور، بیشتر از پیش شرایط را برای توسعه تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز مساعد کرده و تروریست ها از اختلافات، عدم اطمینان و مشکلات اقتصادی ناشی از کووید ۱۹ برای توسعه ترس، نفرت، تفرقه، رادیکالیزه کردن و جذب اعضای جدید بهره می گیرند.
وی ادامه داد: با گذشت یک سال از مواجهه مردم سراسر جهان با ویروس کووید ۱۹، لزوم انسجام و مقابله همگانی در مقابله با همه گیری این ویروس که همه مرزها و تفکیک ها و دوگانه های فقیر، غنی، زن، و مرد، نوجوان و کهنسال، سفیدپوست و رنگین پوست، باسواد و بی سواد، توسعه یافته و درحال توسعه یا کمتر توسعه یافته و نظایر آنرا درنوردیده است، بیشتر از گذشته نمایان گشته است.
رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تروریسم هم مانند کووید ۱۹ در گرفتن جان انسان های بی گناه، مرزی نمی شناسد و مسیحی و مسلمان، پیر و جوان، زن و مرد، همه در مقابل آفت تروریسم صدمه پذیرند و همانطور که مبارزه با کرونا، مبحث یا اولویت یک یا چند کشور محدود نیست، مقابله با تروریسم در اشکال مختلف آن هم باید تبدیل به دغدغه نخست همه کشورها شود.
قالیباف تروریسم را عامل به خطر افتادن صلح و امنیت جهانی دانست و اظهار نمود: برخلاف کرونا، تروریسم پدیده نوینی محسوب نشده و چندین دهه است که تهدیدات ناشی از آن جان خیلی از شهروندان بی گناه را در سرتاسر عالم، بخصوص در منطقه غرب آسیا، گرفته است. برای شما کاملاً روشن و غیرقابل انکار است که جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض و مواجهه با تروریسم قرار داشته و ازاین رو همواره در تلاش بوده که در خط مقدم مقابله واقعی با تروریسم نقش آفرینی کند.
نماینده مردم تهران در مجلس مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را مستلزم شناسایی و مقابله با بسترها دانست و خاطرنشان کرد: خاستگاه ایدئولوژیک کشورهای دردسرساز حامی این بسترهاست. در واقع راهبرد بعضی از کشورها، بهره برداری از تروریسم بعنوان حربه ای جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود است و نه مبارزه با آن.
وی ادامه داد: ما بعنوان رؤسای مجالس و پارلمان های شش کشور ترکیه، چین، روسیه، افغانستان، پاکستان و ایران باید بگونه ای عمل نماییم که هزینه صاحبان ایدئولوژی تروریسم و حامیان آن چه از نظر تبلیغاتی، چه سیاسی و چه امنیتی بخصوص در شرایط خطیر کنونی، افزایش یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تروریسم هرچند اشکال، مظاهر و نمونه های متفاوتی دارد، اما همگی از یک ماهیت مشترک یعنی استفاده از کلید واژه رعب و ترس برای رسیدن به هدف شومِ خود برخوردار می باشند ازاین رو هیچ دولت یا موجودیتی نمی تواند تروریسم را به تروریسم خوب و تروریسم بد تفکیک کند با این وجود و با تأسف بسیار می بینیم که این تقسیم بندی در جهان امروز ما یک حقیقت است.
قالیباف اظهار داشت: بعضی از کشورها، بخصوص ایالات متحده آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی، از تروریسم و گروه های تروریستی بعنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف و منافع خود بهره برده و هیچ ابایی از آشکار شدن آن ندارند بعنوان شاهد و گواه، آیا میتوان به تروِر آمریکایی و هدفمند سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دکتر فخری زاده، عنوانی غیر از تروریسم داد؟ ترور دو شخصیت ممتاز ایرانی و عراقی مبارزه کننده ی مؤثر و جدی با گروه های تروریستی و افراط گرایی که به اعتراف خودِ غربی ها نقشی کلیدی در مهار داعش و نظایر آن برعهده داشتند و همینطور ترور یک دانشمند برجسته ملی ایرانی که در جریان مبارزه با کرونا و مدیریت ساخت کیت های تشخیص آن اشتغال داشت چه معنایی غیر از تروریسم دولتی دارد؟ اساساً چگونه آمران این ترورها می توانند در نقش مدافعان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم هم ظاهر شوند؟
رئیس قوه مقننه مجلس های کشورها را بعنوان مکمل و مقوم اقدامات دولت ها عنوان نمود و اظهار داشت: در تقویت و تحکیم روابط سودمند میان ملت ها همچون در جلوگیری از گسترش افراط گرایی خشونت آمیز و مقابله با تروریسم، نقش مهمی ایفا کنند. چنانچه استفاده از زور، ترس و فشار برای رسیدن به مقاصد سیاسی، عنصر محوری در تعریف تروریسم باشد، جای تردیدی باقی نمی ماند که اعمال تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا در بخش هایی از جهان و همچون ضد مردم ایران، مصداق بارز تروریسم اقتصادی می باشد.
قالیباف همینطور رژیم اشغالگر قدس را به خاطر « ممانعت از دسترسی مردم فلسطین به واکسن کرونا» محکوم نمود و اظهار داشت: رژیم اشغالگر قدس خطوط قرمز تروریسم اقتصادی را رد کرده و به مرز جنایت ضد بشریت رسیده است.
وی در مورد افغانستان و تحولات آن اظهار نمود: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی از دولت برآمده از قانون اساسی و ساختار مردم سالارانه جمهوری اسلامی افغانستان است و ما بر ضرورت خروج نیروهای نظامی خارجی از منطقه تاکید ویژه داریم. بدون شک ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته برای کمک به پیشبرد روند صلح در اختیار دولت و همه اطراف افغانستان خواهد بود و معتقدیم برای تقویت امنیت پایدار در این کشور، باید دستاوردهای مردم افغانستان، بخصوص قانون اساسی، حفظ شود.
قایلباف تروریسم و افراط گرایی پدیده ای چند وجهی نام نهاد و تاکید کرد: این پدیده تنها در صورت تدوین یک برنامه جامع و برنامه ریزی شده و توسط همه کشورهای در معرض این خطر و به صورت هماهنگ و منسجم، قابل شکست است. به باور ما، برای تقویت امنیت، توسعه و رفاه در منطقه، باید بیشتر از گذشته به ظرفیت های منطقه ای و بین منطقه ای توجه کرد و اهداف شفاف و صادقانه کشورها و اقدامات اعتمادساز منطقه ای از راه گفتگو، مفاهمه و ارتقای صلح، ثبات و تمرکز به ابعاد گسترده توسعه همچون توسعه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، باید از جانب همه کشورها مدنظر قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران را آماده ایفای یک نقش سازنده در توسعه، رفاه و ایجاد یک نظم امنیتی پایدار بین منطقه ای عنوان نمود و اضافه کرد: بعنوان مثال؛ توانمندی های ایران در زمینه تولید انرژی و مسیر امن و کوتاه، جهت انتقال حامل های انرژی به بازارهای جهانی، مسیرهای مطمئن مواصلاتی ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی می تواند به ارتقای همکاریهای بین منطقه ای کمک نماید.
رئیس مجلس در انتهای سخنان خود اظهار داشت: لزوم دارد ما بعنوان مجالس کشورهای دوست و همسایه، از راه نظارت بر اقدامات دولت ها و تسهیل همکاری آنان، از آنها بخواهیم تا در جهت اجرای کلیه تعهدات بین المللی و منطقه ایِ خود، بخصوص در زمینه مبارزه با کلیه اشکال تروریسم و زمینه سازی بهتر برای مقابله جهانی با ویروس کرونا، در چارچوب چندجانبه گرایی، از هیچ کوششی دریغ نکنیم؛ امیدوارم این نشست بتواند از راه همفکری و تبادل نظر میان شرکت کنندگان، افق های امیدبخش و نوینی جهت همگرایی و همبستگی بیشتر در منطقه ترسیم نموده و راهکارهای عملی برای غلبه بر چالش های موجود عرضه کند.




منبع:

1400/01/07
15:49:10
0.0 از 5
4103
تگهای خبر: اقتصاد , حامی , دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳